Hej!

Jeg vil gerne bygge en enklere indsynsbeskyttelse/hegn til vores terrasse. I det område jeg bor i, har flere naboer gjort dette, men alle har lidt forskellige løsninger. Hegnet bliver et par meter i længde og <1,8m i højde for at undgå byggetilladelse. Tanken er at have en låge tættest på huset (bed ved siden som vender mod naboen) og ellers enkle liggende ribber.

Nu til hovedspørgsmålet:

Forudsætninger
  • indkørslen ved siden af huset er asfalteret frem til selve terrassen, som består af betonblokke, der er cirka 10 cm i højden
  • ved siden af husfundamentet er der en form for betonblokke, som skaber en afstand til selve huset
  • hvor indkørslen slutter, ligger der et bed lige op ad asfalten, grænsen udgøres af kantsten (ukendt stensort, men jeg antager en form for granit)
  • Der går en større skillevæg i form af et plankeværk mellem vores indkørsel og naboens, som sidder med kraftige stolper, eventuelt kunne hegnet fastgøres til dette på en eller anden måde
Alternativ 1 - følge kantstenen
Det pæneste rent æstetisk ville være at lade hegnet følge kantstenen, hvilket ville kræve, at stolper kan fastgøres i kantstenen samt i betonblokkene som udgør kanten mod fundamentet. Men kan der bores huller i kantstenen, så jeg kan fastgøre en stolpesko af en eller anden slags i kantstenen?

Hvis det er muligt at bore for at fastgøre en almindelig u-stolpesko med ankermasse i kantstenen, er den så for svag til at bære hegnet? Tænker at man i så fald kan kompensere ved at sætte stolperne tættere?

Alternativ 2 - lægge hegnet uden for kantstenen med montering i asfalten

I dette alternativ skal man lave fastgørelser i asfalten eller på en eller anden måde komme igennem den for at grave ned til fundament eller støbe fundament. Hvilket sikkert kræver en del arbejde og risikerer at støde på hindringer i form af sprængsten eller lignende. Afhængigt af hvad der skjuler sig under asfalten.

I både alternativ 1 og 2 tænker jeg, at man må fastgøre en eller to stolpesko i betonblokkene, der udgør kanten mod fundamentet eller en stolpesko i de permanente blokke, der ligger, samt at lægge ud to blokke, der er samlet i renden mod huset og støbe en stolpesko i disse.

Se billeder nedenfor for mere beskrivelse.

Tak på forhånd!

Overblik af havebed ved terrasse med grænsetråd og stenfliser. Pottede planter i baggrunden. Planlagt tilgængelighedsskjold til gårdhave. En terrasse med fliser, planter i krukker, et sort opbevaringsskab og en delvis synlig grønt hegn på jorden. Udeområde med betonsten, grus og efterårsblade. En grøn plastikgenstand ligger blandt stenene i et hjørne omkranset af hævede betonfliser.

Grindbærende stolper bør du grave og støbe ordentligt, "mellemstolper" kan måske fastgøres i kantstenen hvis hegnet er spredt som et Gunnebonät og ikke udgør nogen betydelig vindfang.

F fribygg sagde:
Grindbærende stolper bør du grave og støbe ordentligt, "mellemstolper" kan måske fastgøres i kantstenen, hvis hegnet er glest som et Gunnebonet og ikke udgør noget betydeligt vindfang
Grave og støbe som i betonfundament? Tænker et par centimeter mellem ribberne.

LimeH LimeH sagde:
Grave og støbe som i beton-piller? Tænker et par centimeter mellem ribberne.
Javisst, skal lågen være tung bør du helst støbe begge lågestolper under jord for at være sikker på at lågen ikke hænger skævt efter et par år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.