Har klokket mig. Borede et 12 mm hul i en bordplade af egetræ. Indser nu, at det skal være 16 mm. Har ikke adgang til søjleboremaskine eller noget andet fancy, og pladen er svær at flytte... Hvad gør man? Overvejer at prøve med en centerbor. Vil jo ikke have, at kanterne flækker. Kan det virke?
Det her kan måske løse dit problem...
1. Bor et lige 1mm lodret hul i midten af en ny mindre træplade (overskydende planke).
2. Centrér det gamle 12mm hul, så det ender i midten af 1mm hullet på den mindre træplade, og skru fast med træskrueklammer.
3. Nu er det bare at bore med 16mm boret, først gennem den nye planke og derefter gennem din bordplade af eg.
Held og lykke!
1. Bor et lige 1mm lodret hul i midten af en ny mindre træplade (overskydende planke).
2. Centrér det gamle 12mm hul, så det ender i midten af 1mm hullet på den mindre træplade, og skru fast med træskrueklammer.
3. Nu er det bare at bore med 16mm boret, først gennem den nye planke og derefter gennem din bordplade af eg.
Held og lykke!
Tænkte teste mattiasp:s tips men min 16 mm fræser vil ikke rigtig gå ned i et 12 mm hul. Ville nok have virket med en 16 mm "rundfræser" eller hvad de hedder men det havde jeg selvfølgelig ikke. Så jeg testede fallhedens tips og det fungerede perfekt. Takker for alle tips!
Klik her for at svare