Hej,

Jeg ville gerne installere gulvspots indendørs i en højhus fra 40'erne.
Men jeg er nødt til at skære i gulvet for at sænke dem og kablet.

Gulvet består af en betonplade på 3 cm, som ligger på sand, der er mindst 7-10 cm dybt.
I trappeopgangen ser det ud til, at gulvet burde være 20-25 cm, inden man er inde hos naboen nedenunder.

Jeg synes, det burde være okay at skære ind for kabler og spots, så længe man fylder sand op igen, ikke skærer armering og støber det igen.

Er der nogen herinde med kendskab til renoveringsarbejde, som kan give deres mening?
Støber man det igen med grovbeton bagefter?

Det lyder mistænkeligt tyndt med en 3cm plade på dette lag sand, er du sikker på, at konstruktionen ser ud på denne måde?

Så ser det ud ved en dørkarm, som jeg har fjernet i hvert fald.
Skal bore nogle huller og se, om det er det samme andre steder.

Det lader til at være en kage på 4-6 cm, derefter er der fyldmasse i form af sand og småsten.

De byggede sådan før i tiden, altså med en tykkere plade først, så isolering med sand og derefter en tyndere lag beton ovenpå. Problemet er, at den nederste plade ikke er stærk nok til at bære det hele alene, så begge plader er bærende. Du kan sikkert hakke lidt i den øverste, men ikke lave lange riller på kryds og tværs i lejligheden, for så mister den for meget bæreevne. Hvis det var mig, ville jeg slet ikke hakke i den. Det er bedre at lægge 16 mm rør på gulvet og flydespartle 18 mm ovenpå dem i stedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.