Hvordan overvinder man en hård egetræsstock for at få en skrue i, der skal kunne bære lidt last?

Laden, som jeg har på min udstykkede gård, har en solid egetræsstock-væg ind mod stalden (som jeg ikke har dyr i).
Man kunne uden tvivl tro, at laden har stået i hundrede år, og gården er selvfølgelig fra 1800-tallet mindst, men fornyet løbende her og der.

Jeg forsøger at sætte elfa-konsoller op indefra stalden, gennem krydsfiner, og trække skruerne ind i egetræet.
Flere steder er det gået relativt nemt, men nu står jeg overfor en kvadratdecimeter, som synes at være en stenhard eg.

Jeg forsøger at forborre med 3,5 mm for så at ville trække en 5 mm skrue ind (80/90 mm).
Jeg har derfor prøvet at bore i forskellige positioner rundt om den linje, hvor den fjerde elfa-konsol skal fastgøres. Op/ned er fleksibelt, men sidelæns skal jeg holde linjen.

Mit husmortrick er, at boret, og derefter skruen, skal dyppes i lidt olie, inden man går i gang med dem i et forgæves forsøg på at trænge igennem.
Jeg prøver med rapsolie, men det giver ikke rigtig nogen fordel.

Er der nogen, der har bedre forslag?
Jeg har derfor prøvet at bore i forskellige positioner rundt om den linje, hvor den fjerde elfa-konsol skal fastgøres. Op/ned er fleksibelt, men sidelæns skal jeg holde linjen.

Gå op i borediameter...

/ATW

R
Hvad bruger du for skruetrækker/slagskruetrækker?

Hvad sker der, når du forsøger at skrue ind? Nipper det, eller er det skruetrækkeren, der ikke kan klare det?

Hvilken skrue bruger du? Har den skærende spids?

Voks er også godt smøremiddel for skruer i træ.

• Synes
galaxy85
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
Gå op i borediameter...

/ATW
Det måske er en idé; stort hul og pløk

R RalleB sagde:
Hvad bruger du for skruemaskine/slagskruemaskine?
En BLÅ!
(sjov bare)
Kan ikke effekten men det er en forholdsvis kraftfuld Makita. 18 V, hvis jeg husker korrekt. Men det hjælper ikke at trække med boremaskinen heller for bedre effekt.

Hvad sker der, når du prøver at skrue ind? Kniber det eller er det skruemaskinen, der ikke kan?
Ingenting, den fliser bare krydsfineren men bevæger sig ikke en millimeter indad, to brækkede bor senere

R Robert-san01 sagde:
Hvad er det for en skrue du bruger? Har den skærende spids?
Svaret er ja, skærende spids
Byggmax hyldevare, 5.0x90mm
Voks er også godt smøremiddel for skruer i træ.
Hmm ja det kunne måske være værd at teste?
Har du noget forslag til hvilken slags voks det skal være?

S Solbacken (Lindome) sagde:
Svra ja, skörande spets
Byggmax hyllvara, 5.0x90mm

Hmm ja det kanske kan være værd at teste?
Har du et forslag til hvilken slags voks det skal være?
Mange skruer plejer at være vokset fra fabrikken da det også fungerer som rustbeskyttelse. Jeg ville have prøvet med lidt stearin.

Hvad bruger du for et bor hvis du knap nok kan komme ind i træet? Et skarpt metalbor skal ikke have nogen problemer med at lave hul i det hårdeste eg med.

Når man forborer i eg, skal man gå så tæt på skruens diameter som muligt i borstørrelse. Jeg bruger derefter et stykke paraffin, som jeg skraber af på skruen. Endelig tilspænding gøres bedst i hånden. Brug skruer med gode hoveder, f.eks. torx. Jeg har ødelagt mange værktøjer på gammel eg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.