Hej!
Jeg er i gang med at bygge et drivhus i færdig byggesæt. Jeg har muret en sokkel op to sten højt for at fastgøre stålfundamentet i. Hullerne i teglstenen har jeg fyldt med mørtel blandet af gullex en del og sand to dele samt mere vand end ved almindelig blanding af mørtel, for at det lettere skal fylde hullerne.
Men nu til mit problem. Jeg skal bore huller i teglstenen og bruge universalplugge for at skrue fundamentet fast. Så skete dette!! Teglstenen revnede! Hvilken teknik skal jeg bruge for at lave 8 mm huller i tegl uden at det revner? Jeg brugte en slagboremaskine og tilhørende 8 mm bor. Jeg har også en almindelig boremaskine og en borehammer hvis det hjælper.
Her kan jeg fjerne den revnede sten og mure en ny. Men fundamentet skal uanset hvad skrues fast bagefter. Jeg ønsker ikke at skulle skifte sten hele tiden. Det driver mig til vanvid.
Venligst hjælp mig.
Jeg er i gang med at bygge et drivhus i færdig byggesæt. Jeg har muret en sokkel op to sten højt for at fastgøre stålfundamentet i. Hullerne i teglstenen har jeg fyldt med mørtel blandet af gullex en del og sand to dele samt mere vand end ved almindelig blanding af mørtel, for at det lettere skal fylde hullerne.
Men nu til mit problem. Jeg skal bore huller i teglstenen og bruge universalplugge for at skrue fundamentet fast. Så skete dette!! Teglstenen revnede! Hvilken teknik skal jeg bruge for at lave 8 mm huller i tegl uden at det revner? Jeg brugte en slagboremaskine og tilhørende 8 mm bor. Jeg har også en almindelig boremaskine og en borehammer hvis det hjælper.
Her kan jeg fjerne den revnede sten og mure en ny. Men fundamentet skal uanset hvad skrues fast bagefter. Jeg ønsker ikke at skulle skifte sten hele tiden. Det driver mig til vanvid.
Venligst hjælp mig.
Bor med sten-/teglbor men uden slagfunktion, kun rotation. Det vil tage længere tid, men det revner ikke. Men ellers plejer det at fungere med en almindelig slagboremaskine i tegl. Er det en slagboremaskine, du har, eller en borhammer? Borhammer er nytteløs i tegl, den ødelægger bare teglet.
Prøv gerne på en løs teglsten, indtil du føler dig sikker på, at det fungerer.
Prøv gerne på en løs teglsten, indtil du føler dig sikker på, at det fungerer.
Det er vel en boremaskine med mejsel så...F f91jsw sagde:Borer med sten-/murbor men uden slagefunktion, kun rotation. Det vil tage længere tid, men det revner ikke. Men ellers plejer det at fungere med almindelig slagboremaskine i mursten. Er det slagboremaskine du har eller boremaskine med mejsel? Boremaskine med mejsel er formålsløs i mursten, den ødelægger bare murstenen.
Prøv gerne i en løs mursten, indtil du føler dig sikker på, at det fungerer.
Der er en omskifter mellem slag og rotation+slag. Nu har jeg købt to sten-/murbor fra Bosch. En 3 mm for at lave et guidehul og en 8 mm for at få endelig størrelse. Jeg gør som du siger og øver i en løs mursten. Jeg vender tilbage med resultatet.
Ja, nu har jeg gjort et nyt forsøg. 3 mm stenbor i min almindelige skruemaskine, på laveste gear. Så derefter 8 mm stenbor. Boret fik køle af i et glas med koldt vand mellem omgange. Det fungerede godt. Jeg blæste hullerne ud med et sugerør. Og jeg glemte IKKE den personlige beskyttelsesudstyr her! Nemlig en engangstallerken med hul i midten hvor man sætter sugerøret. Meget vigtigt! Ellers kommer man til at ligne Björn Ranelid bagefter.M Malin R sagde:
Pluggen gik i med lidt forsigtig overtalelse med en hammer.
I dag skal jeg skrue fundamentet fast. Det bliver spændende at se, om murstenen holder til det. Men det tror jeg. Det var nok de hårde slag fra boremaskinen, der rev stenen, ikke kraften i sig selv.
Klik her for at svare