P
Jeg skal bore lidt i loftet (beton) i min lejlighed fra 20'erne: to kroge til lamper, to røgalarmer og beslag til at holde stængerne til en IKEA-reol ("Broder") på plads (to huller pr. stang).

Behøver jeg bekymre mig om at bore ind i vand- eller elledninger? Hvor dybt ligger sådanne normalt?

De fleste huller bliver jo nogenlunde midt i rummene, men den ene stang til reolen skal stå lige op ad væggen ind til badeværelset, er det noget at bekymre sig for?

Hvis jeg skal købe en detektor, hvilken slags har jeg brug for? Kan man leje i stedet?

For at være helt sikker skal du tjekke med en detektor for metal/el. Der findes billige at købe, ellers kan de sikkert lejes. Eftersom din lejlighed er fra 20’erne, er det ikke sikkert, at det er beton, det kan være pudset på en træstruktur. I visse tilfælde er der tykt med puds på vassmåtte. Så skal du have rigtig lange skruer for at nå op til træet. Man borer hul i pudset, og derefter skruer man skruen op i træstrukturen.

P
Det har du selvfølgelig ret i. Af en eller anden grund har jeg bare antaget, at det skulle være beton. Det synes at være beton, hvor hylden skal stå (i et klædeskab) og blødt resten.

At bore i sådan noget har jeg aldrig gjort før. Det burde kunne fungere med en almindelig boremaskine, gætter jeg på? Hvordan plejer trækonstruktionen at se ud (dvs. spiller det nogen rolle, hvor jeg "rammer")?

Ofte er der plank ovenover pudset/vævestråmåtter. Man kan ramme forkert og ende imellem, så må man vinkle skruen så den rammer træet. At bore i puds er ikke noget problem, almindeligt betonbor. Pudset kan være ret tykt og det er muligt at fastgøre lettere ting deri, men med lidt belastning plejer det at sige "tjoff" så løsner en "koka".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.