14,687 læst ·
15 svar
15k læst
15 svar
Bore i beton - Hvor tæt på kant?
Side 1 af 2
Jeg skal bore 6 huller i en betonvæg for at fastgøre et vægbeslag til en 40" LCD TV med en relativt lang arm (stort moment).
Maksimal arm ca. 60cm
Vægt tv ca. 15kg
Af praktiske årsager vil jeg bore hullerne så tæt på kanten som muligt (se billede).
Hvor tæt tør jeg bore cirka?
Meget taknemmelig for svar.

Maksimal arm ca. 60cm
Vægt tv ca. 15kg
Af praktiske årsager vil jeg bore hullerne så tæt på kanten som muligt (se billede).
Hvor tæt tør jeg bore cirka?
Meget taknemmelig for svar.

Mange som har læst ingen som har turdet
råde. Det afhænger også af, hvad "betonvæg" betyder; betonhålsten? støbt væg? letbeton? tegl med puds? osv.
Uden nogen teoretisk viden om betonens styrke ville jeg vælge at bore mindst 300 mm fra hjørnet. Jeg garanterer ikke, at det holder, men der ville jeg bore ud fra min praktiske erfaring.
Uden nogen teoretisk viden om betonens styrke ville jeg vælge at bore mindst 300 mm fra hjørnet. Jeg garanterer ikke, at det holder, men der ville jeg bore ud fra min praktiske erfaring.
Tak for svaret 
Jeg ved ikke noget om væggen egentlig udover at den føles meget solid og tyk. Så kan det siges, at det drejer sig om "ydervæggen" til en højhus bygget i 60'erne, hvis det kan bidrage med noget.
Jeg havde håbet på måske 50mm fra kanten
Jeg efterspørger nødvendigvis ingen beregninger, blot lidt sund fornuft.
Jeg ved ikke noget om væggen egentlig udover at den føles meget solid og tyk. Så kan det siges, at det drejer sig om "ydervæggen" til en højhus bygget i 60'erne, hvis det kan bidrage med noget.
Jeg havde håbet på måske 50mm fra kanten
Jeg efterspørger nødvendigvis ingen beregninger, blot lidt sund fornuft.
Hej!
Prøv 50, køb betonskruer hos beijer, så behøver du hverken forbore eller plug!
Så er det nok bare at sætte beslaget op og "jukke" og "slite" lidt i det, så ser du jo, om det sidder!
Jeg satte selv en 60kg boksesæk op i garagen med 4 betonskruer fra beijer! Fungerer prima!
Prøv dig frem
MVH!
Prøv 50, køb betonskruer hos beijer, så behøver du hverken forbore eller plug!
Så er det nok bare at sætte beslaget op og "jukke" og "slite" lidt i det, så ser du jo, om det sidder!
Jeg satte selv en 60kg boksesæk op i garagen med 4 betonskruer fra beijer! Fungerer prima!
Prøv dig frem
MVH!
Kan man udlede nogle tips, hvis man kigger i disse tabeller?
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc398835
Jeg tænker mest på kolonnen "minsta kantavstånd".
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc398835
Jeg tænker mest på kolonnen "minsta kantavstånd".
Nu begynder der at komme lidt gang i tråden, godt!
Jeg har aldrig haft med beton at gøre før, så jeg må nok læse lidt om selve fastgørelseselementet. Der ser ud til at være nogle forskellige muligheder, mindst tre som jeg forstår det.
x Plugs + skrue (den mest almindelige metode?)
x Ekspanderskrue (ligesom den Mikael_L linkede til)
x Betonskrue (som Byggingenjören anbefaler)
Efter en kort research synes jeg betonskrue ser mest interessant ud, fordi det ikke giver så stor sprængkraft, hvilket mindsker det krævede kantafstand.
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp
Jeg har aldrig haft med beton at gøre før, så jeg må nok læse lidt om selve fastgørelseselementet. Der ser ud til at være nogle forskellige muligheder, mindst tre som jeg forstår det.
x Plugs + skrue (den mest almindelige metode?)
x Ekspanderskrue (ligesom den Mikael_L linkede til)
x Betonskrue (som Byggingenjören anbefaler)
Efter en kort research synes jeg betonskrue ser mest interessant ud, fordi det ikke giver så stor sprængkraft, hvilket mindsker det krævede kantafstand.
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp
Armeringen sidder sandsynligvis betydeligt tættere på overfladen end 50mm. Hvilket er godt, eftersom du da sandsynligvis kommer indenfor jernene med boret.
Men 50mm fra kanten er det nærmeste, du bør bore. Selv der kan det dog sprænge ud, hvis du rammer en større sten i væggen.
Men 50mm fra kanten er det nærmeste, du bør bore. Selv der kan det dog sprænge ud, hvis du rammer en større sten i væggen.
Vi har boet i ejerlejlighed i betonghus fra 60'erne, det var solide vægge med en hel del sten og grove armeringsjern. De væggene var grunden til at købe en borehammer, da slagboremaskiner bare brændte op uden at lave huller.
Vi har boet i 2 stenhuse (betonhuleblokke alt letbeton) også, hvilket er erfaringen jeg byggede mine 300 mm på.
Jeg har boret tættere end 50 uden at hjørner sprang, men også 150 mm og alligevel sprængt betonen. Du kan ikke vide, hvordan væggen ser ud med tidligere revner, sten, armering etc., som enten sprænger hjørnet eller holder det sammen. Et tv vil man jo gerne have til at blive siddende, så jeg ville ikke tage chancen.
Vi har boet i 2 stenhuse (betonhuleblokke alt letbeton) også, hvilket er erfaringen jeg byggede mine 300 mm på.
Jeg har boret tættere end 50 uden at hjørner sprang, men også 150 mm og alligevel sprængt betonen. Du kan ikke vide, hvordan væggen ser ud med tidligere revner, sten, armering etc., som enten sprænger hjørnet eller holder det sammen. Et tv vil man jo gerne have til at blive siddende, så jeg ville ikke tage chancen.
Jeg er måske overdrevet overdimensionerende, men en plade bagved, hvor beslaget er monteret med fordybede skruer fra bagsiden af pladen? Man behøver nok op til 4mm tykkelse på pladen for at få plads med fordybede M6, men det burde jo holde... Så kan man jo male den i beslaget eller væggens farve.
Så kan du komme helt ud i hjørnet.

Så kan du komme helt ud i hjørnet.