Hej,

Jeg skulle have brug for at bore nogle huller igennem en betonvæg og undrer mig først og fremmest, om det er muligt? Det er en væg på ca. 20 cm, jeg skulle have mig igennem, og hullerne skal være 1-1,5 cm i diameter.

Hvis det er muligt, går det med en almindelig slagboremaskine og slagbor og så, hvis man borer et hul fra begge sider af væggen (så de mødes på midten)?
 
Det går. Køb et bor (som er beregnet til sten/beton) som er så langt, at du kan bore hele hullet fra én side.
 
Kan tilføjes, at du ikke bør bruge en slagboremaskine, da det kun er teoretisk muligt at opnå, hvad du ønsker med sådan ;) (i praksis koster det for meget i form af bor, sved og frustration at bore et så langt hul med slagboremaskine).

Hvad du skal bruge er en borehammer, som du enten køber eller lejer (at leje koster ikke mange kroner over en weekend).
 
Tak for svarene! Godt det er netop en borehammer jeg kommer til at bruge ;)

Freco: Bliver det lettere at bore alt fra samme side, tror du? Ingen risiko for at det revner på udgangssiden?
 
Vi har halvmetersborrar til vores fine Hilti Borrhammare her på arbejdet, så det går helt sikkert :)
 
Det bliver absolut nemmest at tage det fra samme side, meget svært at finde præcis det rigtige, hvis man går fra to sider.

Hvorvidt det kommer til at sprække tør jeg ikke svare på, det må nogen med mere viden gøre... Man kan forestille sig, at risikoen er større, hvis det er en pudset side sammenlignet med en i beton (dog intet, jeg har egentlig nogen idé om).
 
Er væggen pudset kommer det til at sprække men med en diameter på 10-15 mm er der ikke meget at gøre ved det, at bore fra begge sider og ramme rigtigt er som "Freco" skriver meget svært sandsynligvis umuligt.
Men det er vel bare at spartle lidt eller lægge lidt ny puds på, intet svært arbejde.
 
Sæt et støt på udgangssiden.
Et stykke træ, der holdes på plads af en passende konstruktion.
Så ødelægger du ikke udgangshullet.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.