Skal bore gennem facadetegl (hulsten) for at installere en vandhane. Der er brug for mindst et 20 mm hul. Er lidt bekymret for at sprække teglstenen, har du nogle tips til at minimere den risiko?

- Bore midt på en mursten, eller i en fuge?
- Forbore med mindre diameter eller køre direkte med 20 mm?

Nogle gange foreslås det at bruge en almindelig slagbor i stedet for en borehammer for at mindske risikoen for revner. Dog findes 20 mm beton-/teglbor kun med SDS-chuck (i hvert fald dem, man let kan få fat på). Er det OK at bruge borehammeren, forsigtigt?

Hvis du har en multihammer, type Metabo, så ville jeg nok påstå, at det går at køre den med sds-chucken uden slag. Men sikker er jeg ikke nu, når jeg tænker efter ;)

På den anden side går det vel at sætte et sds-bor i en almindelig chuck.

Bosch Multi Construction findes i op til 20mm, brug en sådan, eller med en Multi Construction hulsav, så får du et superflot hul ;), eller en hulsav med diamantskær.

http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/207659/universalborr-cyl-9-multi-construction/

Kør lige ind i en mursten.

Har en billig borehammer, men det går at køre uden slag. Tænkte at lidt slag måske er nødvendigt (som i en almindelig slagboremaskine), men det måske er nok med rotation. Har nogle løse mursten, får prøve. Tak for tipsene!

Mursten plejer at gå ret godt uden slag. Jeg har dog kørt en del i mursten med en Metabo borehammer med slag, uden problemer, men ikke så groft som 20mm. Allerbedst bliver det selvfølgelig med en hulsav.

Med et godt/skarpt bor (Bosch Multi Construction er meget godt!) går det fint uden slag, selvom det kan tage lidt tid. Men er det kun et enkelt hul, så er det jo roligt.

Som sagt er en slagboremaskine mere skånsom mod materialet. Har du en med 13 mm chuck, så kan du faktisk klemme et SDS-bor fast i den med lidt trick.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.