Kan man skære 3mm plexiglas med en bordrundsav, eller er det sådan "Det kan lade sig gøre, men er ikke anbefalet"?

Er klingen fin bør det gå, så afhængigt af hvad du faktisk saver, "plexi" er jo et mærke så jeg antager at det er en akrylplastplade du har da disse lidt bruges kaldet plexiglas lidt sjusket, disse er lidt mere sprøjte tilbøjelige end polykarbonatplader som er lettere at bearbejde. Men det bør gå med gode værktøjer.

jo jeg tænkte først skrive akrylplade men skrev plexiglas i stedet.
Hmm hvordan klingen er ved jeg ikke rigtigt lige nu da jeg tænkte låne en kammerats maskine det er vel "standard" tænder på den for at kunne save regler og det. Ved at jeg kørte materialet på en ikke så fin savtandet stiksav og det gik godt.

Prøv dig frem, men min erfaring med akrylplast er, at med for grove eller sløve ting kan de let slå flis ud, og så bliver der revner, men bare test om tingene holder målet(y)

Tak skal måske gøre det
Måske dumt spørgsmål men man ødelægger vel ikke saven hvis det ikke går??

N
3mm ekstruderet akryl, som er det mest almindelige, vil næsten helt sikkert revne med en bordrundsav, medmindre klingen er meget skarp og har mange tænder.
Men hvis du lægger et stykke skrot af en eller anden form for træplade eller et bræt over pladen, så det holdes fast imod og saver gennem begge samtidigt, så går det fint, men sav langsomt.

Man kan også rids akryl og derefter knække det. Hvis det er lange stykker, er det bedst at få hjælp af et bræt eller noget lignende, så man får en jævn brud. Det er dog vigtigt at ridses tilstrækkeligt dybt.

• Synes
Björn Melander og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har samme erfaring som @Niq at emnet behøver at være fikseret mod oplaget. Med dyksav og fintandet klinge får man fine snit.

Husker i folkeskolen, hvor man havde plastikstykker, der var farvede, og så havde man en slags kniv, der var som en krog, som man kørte nogle gange og derefter brækkede af.

Jeg bruger klingen til aluminium, og det giver helt rene snit i plexi.
Aluklingen har negativ spånvinkel, hvilket måske er magien.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.