Har bygget en form til en betonbordsplade i formplyfa, skal ligge på et sideboard og har målene 240x39x4 cm.

Betonen kommer i weekenden (Bemix fra Finja) og jeg overvejer lidt, hvordan jeg skal gribe vibreringen an?
Formen vil stå på gulvet da det er plant, så kan ikke banke nedefra, vil det være nok med en bolt i slagboret og vibrere boblerne ud?

Så når det kommer til overfladebehandling, hvad anbefaler I? Det skal som sagt være indendørs og relativt langt fra køkkenet, så fedt og snavs er ikke et problem, kan forestille mig, at vand kan være det, der eventuelt havner på pladen, og lidt patina er vi ikke bange for.

Tak på forhånd!

Ingen der har nogle tips eller idéer?

Bilmaskine mod formkanten hvis den klarer det sidst jeg støbte en sådan så lå den på min arbejdsbænk så satte jeg bilmejslen i skruestikken

• Synes
Lexington
  • Laddar…
Det vil fungere nogenlunde at køre vognbolt i boremaskinen. Der er sikkert en optimal frekvens, afhængigt af blandingen. Jeg brugte osmo hårdvaxolja, og var slet ikke tilfreds med den. Jeg ville have valgt epoxy, hvis jeg var bange for pletter. Ellers sæbe. Jeg fik luftbobler sidst, mest i den del, hvor jeg lavede en ho. Ellers kunne jeg anbefale at lægge en plastikfilm i formen. Jeg brugte solfilm, fordi det var det, jeg kunne finde lokalt.

Støbte i søndags og af-formede i onsdags, blev kanon! Yderst få bobler trods sparsom vibrering/bankning (støbte med bemix fra finja, maksimalt med vand) I morgen håber jeg at nå at vådslibe, så bliver det nitors stensæbe i løbet af ugen, håber at kunne lægge på pladen næste weekend. Skal forsøge at huske at lægge et billede op!

• Synes
RollOn63 og 1 anden
  • Laddar…
Planen er at lægge på sæben i aften, tænkte blande op 3 liter (5ml sæbe per liter vand, så mine 750 ml kommer række langt :))
Så må vi se om jeg kan fange en stærk nabo, der kan hjælpe mig løfte den op i ugen (konen er gravid i 8. måned, ellers plejer hun være stærkere end mig).
Føles som om jeg bare skriver til mig selv her i tråden :rolleyes:

Giv os billeder, så vi ved, at dette virkelig er sket! :)

• Synes
Lexington
  • Laddar…
Pas på, så den ikke knækker, langt fra færdighærdet gætter jeg på. Har læst mange, der har knækket så lange.

Du skal ikke slibe væk betonhuden? Ingen egen erfaring endnu, men mange synes at mene, at det er nødvendigt

Grå, slebet overflade af en plade efter vådslibning med 240-papir, klar til montering. Grå, poleret overflade på bordplade med stabil konstruktion, placeret på grønt plettet gulv, klar til montering. Ville have den grå overflade så har bare vådslibet med 240-papir.
Har sat to stående 45x70 under en plade så man kan bære den liggende, blev stabilt som bare pokker!

Nu er den sæbebehandlet 7-8 gange, aftørret og poleret!
Skal den bare løftes på plads også!

• Synes
henkepenk og 2 andre
  • Laddar…
Flot! Havde du nogen armering i pladen?

• Synes
Lexington
  • Laddar…
Absolut, et almindeligt rustent net. Læste på emballagen, at man kan støbe ned til 20 mm uden armering, sandsynligvis ikke så lang plade som jeg dog!

Flot fyr!

• Synes
Lexington
  • Laddar…
Byder på et helbillede fra nu i morges, når sæbevandet er tørret lidt mere ind.
En lang, rektangulær betonplade tørrer på træblokke i en garage. Den er placeret på tæpper med grønne og brune striber.

Beklager den dårlige mobilkvalitet!

• Synes
Lofjärden og 2 andre
  • Laddar…
Angående hærdning af betonen, forresten, så læste jeg et sted, at betonen hærder i flere år, men når ca. 90% af sin styrke efter 5-6 uger. Så hvis man er bekymret for, at lange plader skal knække, er det nok godt at vente lidt under hærdningen.

Jeg har som sagt bygget som beskrevet ovenfor for at kunne bære den liggende, da det er betydeligt lettere at flytte. Når den skal løftes op på sin plads, løftes den dog på højkant!

• Synes
Ante_M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.