TRJBerg
Efter en større oversvømmelse i min kælder med efterfølgende skimmelsvamp vækst har jeg brug for noget i stil med Boracol.
Angiveligt skal man have et firma for at kunne købe boracol, så findes der fungerende alternativer?
Har set såkaldt "Skimmelfri" m.fl., men de oplyser ikke indholdsfortegnelse, så jeg gætter på, at de er værdiløse. Eller?

Nogen der har tips om midler eller hvor jeg kan skaffe det?

• Synes
johan1417
  • Laddar…
Klorin og en skuresvamp eller skurebørste.

Klorinet fjerner muggen, så er det bare at børste det væk. Sørg for at have god ventilation, så fungerer det fint.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg
ricebridge ricebridge sagde:
Klorin og en skuresvamp eller skurebørste.

Klorinet tager muggen af dage, så er det bare at børste væk. Sørg for at have god ventilation, så fungerer det fint.
Det har jeg allerede planlagt at gøre. Men efter det har jeg brug for noget på længere sigt. Rummet vil forblive fugtigt. Denne kælder er mere af typen madkælder; den er en del af et ældre hus, omkring fra 1920, og er bygget med hvælvet loft af store sten og cement. Gulvet er et glat betongulv. Den eneste tilgang er gennem en dør til ydersiden (det er bygget med en "luftsluse" type, dvs to døre).

C
TRJBerg TRJBerg sagde:
Rummet vil forblive fugtigt.
Hvad præcist er det, du havde tænkt dig at behandle? Træ? Normalt er det nok, at det står luftigt i sådanne rum. Og hvis det ikke gør det, ville jeg se på kælderens konstruktion.

TRJBerg
C cpalm sagde:
Hvad præcis er det, du havde tænkt dig at behandle? Træ? Normalt er det tilstrækkeligt, at det står luftigt i sådanne rum. Og hvis det ikke er tilfældet, ville jeg se nærmere på kælderens konstruktion.
Træ. Primært i form af døre, dørkarme (bjælker) og indretning (hylder, skabe).
Eftersom kælderen består af murede hvælvinger med større sten under et hus, er en ændring af konstruktionen ikke noget, man gerne vil give sig i kast med. Derudover er den uopvarmet (ikke en realistisk mulighed for det i øvrigt). Så det fungerer bedst som en madkælder.

C
TRJBerg TRJBerg sagde:
Træ. Primært i form af døre, dørkarme (bjælker) og interiør (hylder, skabe).
Eftersom kælderen består af murede hvælvinger med større sten under et hus, er en ændring af konstruktionen ikke noget, man gerne vil forsøge sig med.
Ja, jeg er med... Har selv en sådan "kartoffelkælder" under huset. Nu tænkte jeg ikke, at du skulle bygge om halvdelen af huset, men tænkte mere på dræning, ventilation og sådan noget. Hvis det er så fugtigt, at træet mugner selv uden oversvømmelse, vil det ikke kunne bruges til nogen fornuftig opbevaring heller.

Vi havde lignende problemer med jordkælderen på vores forrige sted, og min analyse var, at det dels skyldtes, at jordforholdene var sådan, at der kom vand ind ved regn, men dels tror jeg betongulvet var en stor årsag - vandet havde ingen steder at trække hen. I det nuværende hus er der ingen gulvbelægning, kun "stampet jordgulv", og man indser, at det har en enorm kapacitet til at buffre fugten.

TRJBerg
C cpalm sagde:
Ja, jeg er med... Har selv en sådan "kartoffelkælder" under huset. Nu tænkte jeg ikke, at du skulle bygge om halvdelen af huset, men tænkte mere på dræning, ventilation og så videre. Hvis det er så fugtigt, at træet mugner, selv uden oversvømmelse, vil det heller ikke kunne bruges til nogen fornuftig opbevaring.

Vi havde lignende problemer med jordkælderen på vores forrige sted, og min analyse var, at det dels skyldtes, at jordforholdene var sådan, at der kom vand ind ved regn, men dels tror jeg, betongulvet var en stor årsag - vandet havde ingen steder at tage hen. I det nuværende hus er der ingen gulvbelægning, bare "stampet jordgulv," og man indser, at det har en enorm kapacitet til at buffere fugten.
Jeg har ikke nogen større erfaring med kælderen som madkælder. Huset har været udlejet mellem 2014 og 2022. De seneste lejere opbevarede husholdningsaffald og hjemmebrændt i kælderen. Det stank, da jeg kiggede efter!
Jeg havde for nylig tømt og rengjort kælderen et par uger inden oversvømmelsen (60 cm vand!). Så det var heldigt.
Inden oversvømmelsen (dvs før 2014) lagde jeg ikke mærke til noget mug. Men nu er der mug flere steder.
Da kælderen holder plusgrader om vinteren og kulde om sommeren, vil jeg kunne bruge den som madkælder. Men er bekymret for, at muggen "har sat sig fast". Så jeg vil fikse det evt problem på en maksimal effektiv måde.

TRJBerg
D Dilato sagde:
Klorin er dårligt til skimmelsvampbehandling på/af træ.

Side 36 her opsummerer godt, hvor dårligt klorin er på skimmelsvamp:
[link]

[billede]
Interessant. Nogle observationer: man taler primært om toxiner. Derudover er der lidt modstridende tekst, hvis man sammenligner de tre afsnit. I øvrigt er teksten for fyrresplint mest anvendelig for mig, mens afsnittet om gipsplader ikke er det. Og åbenbart kan klorin også reducere mængden af toxiner, hvis man foretager gentagne behandlinger (for fyrresplint). Men fra mit synspunkt spiller toxinerne ingen væsentlig rolle, da ingen vil opholde sig i kælderen andet end meget kortvarigt, og det, der skal opbevares der, formentlig ikke vil blive udsat for eller i hvert fald ikke forurenes af toxinerne. Det kunne måske være tilfældet for fx oplagrede rodfrugter. Men mængden af toxin i mit tilfælde er nok tilstrækkeligt lille.

Hvordan er det med Boracol?
Har for mig, at det ikke måtte sælges til privatpersoner efter 14. juni -23 (ifølge Lavtox.se, men det var måske netop deres licens, der udløb da).
Kan i hvert fald bekræfte, at det er utroligt effektivt mod mikrobiel vækst. Desuden fremragende at blande 1-2% i vandbaseret udendørs maling, så slipper den for mug allerede få år efter maling.

• Synes
guggen
  • Laddar…
TRJBerg
M MagHam sagde:
Hvordan er det med Boracol?
Jeg har på fornemmelsen, at det ikke kunne sælges til privatpersoner efter 14. juni -23 (ifølge Lavtox.se, men måske var det bare deres licens, der udløb netop da).
Kan i hvert fald bekræfte, at det er utrolig effektivt mod mikrobiel vækst. Desuden fremragende at blande i 1-2% i vandbaseret udendørsmaling, så slipper den for skimmel allerede nogle år efter maling.
Har tjekket flere steder, der sælger boracol. Alle kræver virksomhed/licens.

C
TRJBerg TRJBerg sagde:
Har kigget flere steder, der sælger boracol. Alle kræver virksomhed/licens.
Du kender ingen, der kan "købe for" dig?
FWIW har jeg handlet direkte fra Lavtox, og landbrug var en i denne sammenhæng "legitim" erhvervsvirksomhed.

TRJBerg
C cpalm sagde:
Du kender ingen, der kan "købe ud" for dig?
FWIW har jeg handlet direkte fra Lavtox og landbrug var en i sammenhængen "legitim" erhvervsvirksomhed.
Tak for tipset!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.