Hejsa,
I vores kælder fra et hus fra 1919 er der lidt skadedyrsspor. I midterbjælkerne, som er synlige, er der mindre angreb af trægnavere (eventuelt stribet), men også på den nedre del af visse bjælker, som jeg har set, da jeg har taget loftet op i kælderen nogle steder for at lave huller, samt omkring nogle vinduer.
Forsikringsmanden har været der, og han siger, at det sandsynligvis ikke er nogen fare. Bliver det en fare, tager vi det så, men sandsynligvis vil luftaffugteren og eventuelt højere varme hjælpe. Helst ville han have, at jeg skulle sætte elementer, men i så fald skal kælderen isoleres, så det må blive et fremtidigt projekt.
Jeg har dog tænkt på at pensle Boracol 20 på, som når man læser instruktionerne - føles lidt skræmmende, sundhedsfarligt... Jeg kan altid pensle det på med gasmaske og beskyttelsestøj, men vil giftigheden forsvinde over tid? Dels vil det trække lidt fra områderne op i huset, og vi har en 6-måneders, og dels er f.eks. bjælkerne blotlagte med lav lofthøjde i kælderen, så dem vil man uundgåeligt komme i kontakt med før eller siden.
Der står, at man kan flytte ind efter 4-5 dage, og at man kan betræde områderne efter 24 timer... Betyder det så, at "det giftige" bliver ufarligt med tiden? Måske primært dampene, der opstår under påføringen, som er farlige...
Tak på forhånd/Johan
I vores kælder fra et hus fra 1919 er der lidt skadedyrsspor. I midterbjælkerne, som er synlige, er der mindre angreb af trægnavere (eventuelt stribet), men også på den nedre del af visse bjælker, som jeg har set, da jeg har taget loftet op i kælderen nogle steder for at lave huller, samt omkring nogle vinduer.
Forsikringsmanden har været der, og han siger, at det sandsynligvis ikke er nogen fare. Bliver det en fare, tager vi det så, men sandsynligvis vil luftaffugteren og eventuelt højere varme hjælpe. Helst ville han have, at jeg skulle sætte elementer, men i så fald skal kælderen isoleres, så det må blive et fremtidigt projekt.
Jeg har dog tænkt på at pensle Boracol 20 på, som når man læser instruktionerne - føles lidt skræmmende, sundhedsfarligt... Jeg kan altid pensle det på med gasmaske og beskyttelsestøj, men vil giftigheden forsvinde over tid? Dels vil det trække lidt fra områderne op i huset, og vi har en 6-måneders, og dels er f.eks. bjælkerne blotlagte med lav lofthøjde i kælderen, så dem vil man uundgåeligt komme i kontakt med før eller siden.
Der står, at man kan flytte ind efter 4-5 dage, og at man kan betræde områderne efter 24 timer... Betyder det så, at "det giftige" bliver ufarligt med tiden? Måske primært dampene, der opstår under påføringen, som er farlige...
Tak på forhånd/Johan
Jeg fik et godt svar fra Lavtox.se:
Når midlet er trængt ind, er der ingen stoffer, der afgives til rummet, og det er ikke farligt at røre ved en behandlet overflade. Midlet er fuldstændigt godkendt både med hensyn til effektivitet, miljø og sundhed til indendørs brug!
De aktive stoffer vandrer ind i træet og "binder" sig til træet. Bekæmper igangværende angreb og virker også forebyggende, hvis ny fugt skulle opstå, hvilket ellers ville skabe et gunstigt miljø for nye mikroorganismer og rådsvampe - eller for træskadeinsekter.
Når midlet er trængt ind, er der ingen stoffer, der afgives til rummet, og det er ikke farligt at røre ved en behandlet overflade. Midlet er fuldstændigt godkendt både med hensyn til effektivitet, miljø og sundhed til indendørs brug!
De aktive stoffer vandrer ind i træet og "binder" sig til træet. Bekæmper igangværende angreb og virker også forebyggende, hvis ny fugt skulle opstå, hvilket ellers ville skabe et gunstigt miljø for nye mikroorganismer og rådsvampe - eller for træskadeinsekter.
Klik her for at svare
