Efter megen søgning kan jeg ikke finde noget om det er bedste praksis at male over skruehoveder udendørs eller ej.

Jeg er i gang med at bygge et par udendørsbænke og et bord af ikke-imprægneret træ, som jeg har tænkt at male med vinduesmaling. Den første bænk har jeg olieret endetræ og samlinger, samt grundmalet og dækkemalet et lag nu inden montering. Min tanke var først også at dækkemale en sidste gang inden montering, men så begyndte jeg at tænke på, hvordan det bliver med skruerne. Er der måske en øget risiko for, at fugt trænger ind i træet, hvor skruerne sidder, især hvis der opstår revner i træet? Er det så måske bedst at lave den sidste strygning efter montering, og så også male over skruehovederne for at mindske den risiko?

Visse skruer vil sidde skjult og horisontalt, men et antal vil sidde lodret, med skruehovederne vendt opad mod sol, regn og rusk.

ClasseClas
Når det gælder udendørspanel, males skruer/søm over. I dit tilfælde med havemøbler ville jeg bruge tilsvarende varmgalvaniseret skrue klasse C4 eller rustfri skrue, specielt hvis det er trykimprægneret træ. Nu har du almindeligt træ, så C4 bør fungere godt. Du behøver ikke at male over skruerne.
Eksempel
https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-protect-4.html

• Synes
JohanPI
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas sagde:
Når det gælder udendørspanel, så males skruer/søm over. I dit tilfælde med havemøbler ville jeg bruge tilsvarende varmgalvaniseret skrue klasse C4 eller rustfri skrue, især hvis det er trykimprægneret træ. Nu har du almindeligt træ, så C4 bør fungere godt. Du behøver ikke male over skruerne.
Eksempel
[link]
Rigtig gode tips ang. valg af skrue! Med spørgsmålet tænker jeg egentlig dog ikke så meget på skruens levetid (har C4-skrue til formålet), men for træet nærmest skruen. Risikoen for fugtgennemtrængning og følgerisici burde vel mindske med en sidste strygning med skruerne ordentligt på plads?

ClasseClas
Enten maler du over eller hellere forborer og forsænker for skruerne. Sørg for at grunde og male i hullerne før monteringen. Oftest (synes jeg) vil man kunne demontere og renovere havemøbler, og så er overmalede skruer ikke sjovt.

• Synes
Alti og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.