Morn!
I det hus (huset er ca. 100 år gammelt) som jeg har tænkt mig at købe, findes der en køkkenspis (sotet maj -07), en kakkelovn (sotet november -06) samt en kamin ej sotet med registeret -04. Eftersom jeg køber huset af et konkursbo (og det har stået tomt i 1 år) så er der ingen person at spørge om der f.eks. lækker ind nogen steder. Seneste trykprøvning var gjort -92.

Skorstensfejermesteren ville have 3500:- for at komme ud og trykprøve de tre skorstene. Jeg overvejer lidt om man kunne gå den sparsomme vej og selv fyre lidt med et låg på skorstene og se om det lækker ind nogen steder. Jeg ved jo, at huset jeg køber er et renoveringsprojekt, så er der bare lidt fejl, så får jeg jo alligevel ikke noget prisafslag. Det jeg føler, jeg vil have styr på, er om kakkelovnen lækker bagtil. Hvis den gør det, så skulle det vist blive ret dyrt, hvis man ville have den i orden igen.

Med tanke på husets alder og at det har et ret stort renoveringsbehov, og med tanke på at skorstene alligevel er sotet "relativt nyligt", kan man fyre lidt avispapir selv og alligevel være rimelig sikker på, at det ikke vil koste 100.000 at få brændstederne brændbare?
Hvad ville I anbefale?

//Mårten

Det er jo i princippet sådan skorstensfejeren gør, 3500 virker blodigt må jeg sige. Når jeg har bedt skorstensfejeren komme ud for at kigge på diverse mærkeligheder så har det kostet ca. 500 for konsultationen, og da er det et godt stykke at køre.

Argumenter mod proffstrykning:
Min søster fik sin komfur trykprøvet og godkendt. Når hun derefter fyrede, kom der røg op gennem GULVET!

Argumenter for proffstrykning:
Hustruen ser på resterne af det nedbrændte hus og siger: Du ville spare 3500???

hehe.. Jeg mistænker, at jeg ville få en del mere end et enkelt spørgsmål, hvis huset brændte ned.. :)

Men det skal trykprøves, fordi det kostede en del penge, så jeg ville egentlig gøre det efter renoveringen, da nogle af ildstederne vil blive ændret.. Men man skal jo rigtig fyre om vinteren, og huset kan lige så godt brænde ned da som på et andet tidspunkt, så det er måske bedst at få nogen til at trykprøve.

Og er 3500 ikke lige i overkanten??
De ville have 1850:- i grundafgift + 61 kr/km i bilgodtgørelse (dvs ca. 450:-) plus en afgift på 465:- for hver skorsten ud over den, der indgår i grundafgiften (2-3 skorstene), dvs ca. 3700:- hvis jeg tager med den nu uudnyttede skorsten.

Har på fornemmelsen, at det er sælgeren, der skal stå for trykprøvning, hvis det står i specifikationerne, at der findes en fungerende skorsten. Det kan dog omgås ved at skrive, at der ikke er fungerende ting, men så ender prisen jo anderledes.

Da jeg købte et hus lige så gammelt som det, du kigger på, havde køberen fået besigtiget og trykprøvet alle kakkelovne, brændeovne og kanaler i skorstenen. Ingen anelse om hvad det kostede, men da jeg havde sat tre kakkelovne om og tætnet tre kanaler, kom skorstensfejeren ud og trykprøvede det hele for 1850 kr. 3500 kr lyder dyrt, synes jeg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.