Har et lille projekt, hvor jeg skal bore nogle 10 mm store huller i ca. 5 mm tykt jern. Findes der nogle mirakelbor til dette (som ikke slides op efter et hul)? Kan forstå, hvis man skal bruge vandkøling, mens man borer.

Hulsav eller almindelige bor bør vel fungere?

• Synes
Jan Ehn
  • Laddar…
Køb en boremaskine af god kvalitet. Og kør på lavt omdrejningstal med moderat tryk, så holder den til mange huller.

DeWalt extreme 2 har jeg meget gode erfaringer med.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Bruger man fornuftige bor er det ikke noget problem. 10 mm tager man nok passende i mindst to trin, dvs. begynder med en mindre bor. Derefter olie for at smøre og den rette omdrejningstal, så det ikke bliver for varmt. Bedst er det, hvis du kunne få fat i en maskine med magnetfod, så du kan få lidt kraft på borret.

• Synes
Ror-mok og 1 anden
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Anvender man fornuftige bor er det ingen problem. 10 mm tager man nok hensigtsmæssigt i mindst to trin, dvs. begynder med en mindre bor. Så olie for at smøre og korrekt omdrejningstal så det ikke bliver for varmt.
Det bedste er, hvis du kan få fat i en maskine med magnetfod, så du kan få lidt kraft på borret.
Ok, tak. Lidt som jeg tænkte.
Hvilken type olie?

Z zingo sagde:
Ok, tak. Lidt så jeg tænkte.
Hvilken type olie?
Skærolie hvis man skal være nøjagtig, men mange tager nok hvad man har. Motorolie, 5-56, cykelkædeolie m.m.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson sagde:
Skærevæske om man skal være præcis, men mange tager nok, hvad man har. Motorolie, 5-56, cykelkædeolie m.m.
Har overvejet dette, er oliens funktion primært at smøre? Eller køle? Eller begge dele?

C
Dan1891 Dan1891 sagde:
Har funderat på detta, er oliens funktion primært at smøre?
Smøre så at der bliver mindre friktion og mindre varmeudvikling.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Smør så det blir mindre friktion og mindre varmeudvikling.
Jeg har masser af savkædeolie til motorsaven. Kan den også bruges til boring?

Hej
Jeg bruger sjældent olie eller andet klistret ved boring i jern.
Men det er godt at gøre det selvfølgelig, især hvis man ikke kan slibe bor.
Det er mere vigtigt at vide, hvad du skal bore med, dvs hvad har du for udstyr til at udføre arbejdet med.
Indendørs, udendørs etc?
Synlige huller, lakeret overflade etc?
Svar på det, så kan vi hjælpe endnu bedre.

"Tykt jernstøbegods" :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Nej.. Men som allerede nævnt, begynd med en mindre boremaskine (MAX 5mm) og bor igennem først. Derefter en 10mm.

Ikke savkædeolie, den er for tyk.

Skal det males, ingen olie med silikone i.

Lille bor - høj omdrejning

Større bor - lavere omdrejning

Og husk at også trykke ordentligt når du borer.. ellers kommer du ikke til at skære med boret, men det bliver bare friktion (og varme)

Anbefaler dormer bor (eller lignende) HSS

Er det støbejern, endnu mere vigtigt med bor (da det ofte er hårdere)

• Synes
Dan_Johansson og 2 andre
  • Laddar…
Tjek hvilken spids 10mm boret har. Har den delt spids med en "mejselbit" i midten, som ikke skærer, så skal du forbore. Ellers skal du presse mejslen gennem materialet.

10mm i 5mm gods er ikke noget problem. Tænk på, at du bør køre med lav hastighed og højt tryk. Et andet alternativ med så tyndt gods som 5mm er at bruge trinbor.

En ting, som sandsynligvis alle i tråden kender til, men som jeg ikke ser nogen har nævnt, er at en grund til, at man ikke vil have, at det bliver varmt er, at jernet da hærder og bliver meget sværere at bore igennem. Så hvis man starter med en sløv 10mm bor på højt omdrejningstal og ikke presser hårdt, så er det ikke så let bagefter, selvom man har købt den rigtige bor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.