P
må jeg stille spørgsmålet hvorfor jeg får bølger på noget træ, når jeg retter det med høvlen? er det stålet, der er slidt? materialet der er dårligt? for tørt? for fugtigt? dårlig fremføring på høvlen? når den presser ned og fremfører, burde der så ikke blive bølger?

håber dette er i den rette forumdel nu!
tak på forhånd

Det er planhøvling, men uanset hvad, så ville jeg have prøvet at reducere fremføringshastigheden og at reducere afvirkningen i hver passage med.
Så kan der stadig opstå bølger, hvis førervalsen ikke kan presse arbejdsemnet ned, så arbejdsemnet bevæger sig lidt op og ned.
Samme problem opstår, hvis man kører med dårligt rettet træ, dvs. ikke lige, for arbejdsemnet bevæger sig hele tiden, og kutteren laver mærker.

Klingerne skal altid være skarpe og korrekt indstillet, og hvis de ikke er det, er det der, man starter, før man gør noget andet.

Rethøvling er, når man fører arbejdsemnet hen over bordet for at rette det til, så det bliver lige.
Planhøvlingen er egentlig at gøre to overflader parallelle og for at få den rigtige dimension.

Hvilke dimensioner og i hvilken træsort har du problemer med?

Egentlig skulle dette nok være i værktøjs- og maskinforummet for at få bedst og flest svar.

/Kent

P
snickarboden sagde:
Det er planhøvling, men uanset hvad, så ville jeg have prøvet at mindske fremføringshastigheden og mindske afvirkningen i hver omgang også.
Så kan der alligevel opstå bølger, hvis fremføringsvalsen ikke kan presse arbejdsemnet ned, så arbejdsemnet bevæger sig lidt op og ned.
Samme problem får man, hvis man kører med dårligt rettet tømmer, dvs. ikke lige, for arbejdsemnet bevæger sig hele tiden, og kutteren laver mærker.

Knivene skal altid være skarpe og korrekt indstillet, og hvis de ikke er det, er det der, man starter, inden man gør noget andet.

Retshøvling er, når man kører arbejdsemnet oven på bordene og retter det op for at få det lige.
Planhøvling er egentlig at gøre to flader parallelle for at få den rette dimension.

Hvad er det for dimensioner og i hvilket træsort, som du har problemer med?

Egentlig skal dette nok være i værktøj- og maskinforummet for at få bedst og flest svar.

/Kent
Hej! Mindske fremføringshastigheden ved jeg ikke, om det er muligt... maskinen kører kun ved 5m/min, så det går nok langsomt :o men at prøve at køre mindre ad gangen skal jeg prøve med,,, har også bestilt nye knive! og de var ikke billige.

Det er gran og fyr, jeg bruger,,, ja nu var det 4-tommer stolper, der ikke blev gode, også terrassebrædder bliver lidt bølgende, men jeg skal prøve at skifte knivene og køre tyndere ad gangen!

Disse bølger plejer jo at opstå, når der bliver egenresonanser i materiale eller maskine. Det kan være en uheldig kombination af skæredybde, omdrejningstal og fremføringshastighed. Det kan være, at du i stedet skal øge fremføringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.