Nu har vi været og kigget på flere nybyggerier af forskellige producenter (og håndværkere!). I to af disse (forskellige husefabrikat og håndværkere) har vi bemærket, at indervæggene er "bølgende" når vi ser ned mod gulvlisten, dvs med regelmæssige mellemrum er indervæggen ikke tæt til gulvlisten. Der er flere mm forskel, og det er ikke noget man behøver at kigge nøje efter for at se, da det ses tydeligt. Uden at have målt ser det ud til, at revnen meget vel kunne ligge med afstand 60 cm, altså at skruetrækningen af indervæggens gips er for hård. Eller så er det omvendt, at hvor gipset ligger tæt til er reglen, hvor det gaber svajer gipset indad. Er der nogen der forstår min lidt uldne beskrivelse? ;) Vi føler ikke, at dette er acceptabelt i et nybygget hus, der er opført af håndværkere! Kan dette undgås med osb-plader også i indervæggene? Jer der har erfaring med at bygge, hvad siger I? Hvad er jeres erfaring?
Sådan i bagklogskabens lys skulle vi have spurgt om der er osb i indervæggene på husene, hvor vi har set, at det "bølget" mod gulvlisten.

Når væggene bølger som du siger, kan det være træet, der ikke holder målet, forskellige dimensioner, eller bare sjusk ... gipsen følger reglen, når den skrues op.
Enig med dig, hvis de nu er professionelle dvs...
Eti...

Hvis jeg forstår ret på din beskrivelse.
Så kan det være metalprofiler, og de er først skruet sammen, så skruehovederne stikker ud uden for profilen
så skruer man gipspladen derpå, og da "rider" den på skruehovederne, som sidder ved profilerne
så er gipspladen skruet i metalprofilen i gulvet og loftet og vil da bule ind mellem profilerne.

Krillew sagde:
Hvis jeg forstår rigtigt på din beskrivelse. Så kan det være metalstænger, og de er først skruet sammen, så skruehovederne stikker uden for stangen. Derefter skruer man gipspladen på, og så "rider" den på skruehovederne, der sidder ved stængerne. Så er gipspladen skruet fast i metalstangen i gulvet og loftet, og den vil så bule ind mellem stængerne.
Ok. Men så er spørgsmålet; ville dette kunne afhjælpes med osb bag gipsen, eller vil effekten være den samme alligevel?

Det er måske simpelthen fasningen på gips-pladerne, som man ikke har spartlet ordentligt op?

Gipsskivernes vertikale ender er jo affasede for at man skal kunne spartle samlingerne uden at der bliver en "bule" langs samlingen. Kan det muligvis være så, at maleren har sjusket med at spartle denne fordybning helt ned til gulvet?

Der kan være mange mulige årsager til dette. Vi har spån bag gipset, og det er alligevel sådan i vores hus her og der. Ved ikke, om man kan sige, at det er præcist for hver 60. cm dog.

Det kan nok også have med listtypen at gøre? Vi har meget tykke og stive lister, plads-malet. Er det tynde lister, antager jeg, de er lettere at bøje lidt nogle millimeter mod væggen, så det måske for øjet opfattes som lige?

Men jeg er enig med dig, jeg havde også højere forventninger til, hvordan det skulle se ud. Men har svært ved at vurdere, hvad man "kan regne med", og hvad der skyldes, at de ikke har været tilstrækkeligt omhyggelige, når de har sømmet dem osv.

Man skal dog ikke have overdreven tro på, hvor godt ting gøres, bare fordi det er håndværkere (såkaldte proffer), der gør det. Det er noget, jeg har lært mig under vores rejse. De har sandsynligvis ikke tid til at være lige så omhyggelige, som man selv ville have været. I det mindste langt fra alle....

Fænomenet du beskriver er du tæt på løsningen på selv, hvis jeg forstod dig korrekt. Gipsen er skruet på reglar af træ eller metal med c/c 450mm (nogle gange c/c 600mm ved ydervæg), som pladen da hviler imod, men på gulvet ligger naturligvis også syllen, som pladen ligger imod, men der skruer man ikke. Og da reglar aldrig er på millimeter præcise, når det gælder træ, og ved metalreglar er reglen faktisk stoppet i syllen, og der får du dobbelt pladetykkelse, så kommer gipsen til at ride på disse punkter. Tilføj hertil spartelmassen i samlingerne, som bygger en smule op, så har du en bølgende væg ....................... Om dette er acceptabelt for dig eller ej, er irrelevant for håndværkeren, da håndværkerens aftale er med husleverandøren, og der reguleres disse tolerancer ifølge AMA, som tillader ret meget i væggenes tolerancer, hvad angår ligehed. Du må undskylde tekstmassen, men byggahus forum tillader mig ikke at bryde linjerne af en eller anden årsag :)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.