Har brug for en buet gardinstang med 580mm radius. Overvejede at bøje et metalrør, men gætter på, at det kan blive lidt svært at få en pæn kontinuerlig krumning. Nogen tips?

Da du spørger, antager jeg, at du ikke har en rörböjare.

Jeg tror det sværeste er at få røret til ikke at bukke sig.
Prøv at fylde røret med blästersand eller lignende inden bøjning.

Find en mekanisk værksted, der vil gøre det for dig. Uden en maskine er det nok meget svært.

Hvor tyk skal stangen være? hvis det går fint med en ret spinkel en, så kan du måske endda tage en massivjern eller i hvert fald tykvæggede rør og derefter save en radius-skabelon ud af en stykke spånplade og bøje imod fx?

Jeg overvejede at tage et almindeligt 15mm vandrør og presse op mod loftet, som er krum med (i princippet) samme radius som stangen skal have. Kan det fungere, eller er røret alt for elastisk, så det vil springe tilbage? 15mm er måske for tykt til at bøje i hånden i hvert fald. Ellers er MaZtoRs forslag måske den enkleste løsning...

Problemet som jeg ser det er, at rørene er lidt fjedrende.
Hvis du laver en bukkemal, skal du overbukke røret lidt passende for at få det, som du vil have det.

Mekanisk værksted er med al sandsynlighed det enkleste og muligvis mest komfortable, men måske ikke det sjoveste.

En mere interessant løsning er
1 en stabil plade, der _ikke_ flexer.
2 Tegn en passende indre radius på pladen
3 Placer afstandsstykker, der er lige så høje som rørets diameter.
4 Fastgør en overlægger på afstandsstykkerne.
5 Sæt en slags endefæste til røret i den ene side

Nu har du en skabelon til at bukke røret efter. Skabelonen klemmer røret sammen, så man undgår rørknæk.
Men jeg spekulerer mest, men det er vel omtrent som jeg ville gå frem.
Dog ville jeg forvente, at det ville tage et eller andet forsøg, og da rør ikke er gratis, kan det meget vel være billigere at gå til det mekaniske værksted.

kan du ikke tage et almindeligt kromat vandrør og gå hen til nærmeste rørlægger og låne en rørbukker? (Har sikkert et finere navn.)

Røret skal have en kontinuerlig bøjningsradius på 580mm. Jeg tror det bliver svært med en rørbukkemaskine.

Tror du får svært ved at finde et værksted, der har en så stor bukkerradius, oftest bruger man fribukning, når man bukker så store radier til en så lille diameter (er i rørbukningsbranchen), det indebærer, at man "trykker" røret mod en radius med en bukkemaskine... Nå, men mit tip er at enten finde et værksted (pladeværksted) og valse radiusen op eller (det billige) alternativ finde noget, der har en diameter på ca. 1000 mm (fordi røret vil springe lidt ud), fylde det med sand som nogen tidligere har påpeget (for at røret ikke skal folde sig), tage et længere rørstykke end du har brug for og bøje det mod diameteren (få gerne hjælp af nogen, så I "trækker" i hver sin ende) og derefter skære enderne af, som ikke har fået en radius.

Skal du have så tynd diameter som et vandrør? 15mm typ? isf kan du jo stikke en massiv 12mm rundjern i et kromrør så er det let at bøje uden folder og det giver lidt styrke med..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.