I de ti år vi har boet i vores 70'er hus, har bobler dannet sig langs gulvet nogle få steder. Sådan ser det ud:
De to første billeder viser et rum, der blev lavet om for cirka 15 år siden og malet med silikatmaling. De andre billeder kommer fra et noget ældre rum med plastikmaling.
Huset står på en lille bakke og har ingen andre kendte fugtproblemer udefra. Billederne 1-4 viser indervægge. Sandsynligvis er huset ikke blevet drænet, siden det blev bygget.
Man kan se, at pudset tidligere er repareret flere steder. Det er svært at sige, om der har været lignende problemer som nu, eller om det primært har handlet om revner, men det ser ud til at have holdt godt i de fleste tilfælde.
Da det drejer sig om relativt små områder, har vi ingen intention om at igangsætte et stort dræneringsarbejde. Først vil vi reparere det så godt vi kan og derefter se, hvordan det udvikler sig.
Så spørgsmålet er, hvordan man bør gå frem, og hvilket mørtel man skal bruge? Når jeg læser rundt, ser det ud til, at C-mørtel oftest anbefales til umalede vægge, eller eventuelt silikatmaling af god kvalitet (for eksempel den ublandede variant fra Hornbach). Hvilken størrelse på korn for ikke at gøre reparationerne alt for synlige?
Boblerne går let i stykker, når man trykker på dem. Er det nok at børste alt løst væk med en stålbørste, eller bør man bearbejde overfladerne hårdere? For eksempel banke let med en hammer?
Var en tur i Hornbach, de virkede ikke særlig kompetente. Først anbefalede de B-brug, men efter lidt pres indså de, at det egentlig var C-brug, der gjaldt. De pegede på et Finja C-brug med 0–3 mm kornstørrelse, altså et ret standard brug.
Når jeg kigger rundt på nettet, virker det ikke usædvanligt at bruge en blanding med kalk, for eksempel KC 50/50. Finja ser dog ikke ud til at have nogen kundeservice for privatpersoner, og samtidig ser deres forhandlere ikke ud til at have meget styr på det.
Så hvordan finder man egentlig ud af, hvilket brug der er det rigtige, et som både hæfter mod det eksisterende, slipper fugt igennem og har den rette kornstørrelse?
Jobbet begynder at nærme sig, jeg har hørt med Finja, som sagde, at jeg skulle købe det almindelige C-bruken 0-3 mm, så det er gjort.
Næste skridt nu er at rive det ned, der sidder der, men for at det ikke skal støve alt for meget, kan det være rimeligt at vande det lidt med vandflaske? Eller bliver det måske bare sværere at se, hvor meget man skal rive ned da?
Körde loss med stålborste och även lite slip idag. Det verkar främst vara bubblor i färgen, d.v.s. inte så värst mycket putssläpp som man kan se på bilderna. Slipen körde jag främst för att det dels tog lång tid med stålborsten, men också för att det fanns partier med gammal färg som inte gick så bra med stålborsten. Problemet med slipen är att den riskerar att ta djupare än vad man vill och kanske därmed behöver laga med ny puts. Sedan dammar såklart slipen väldigt mycket, så jag är inne på att skippa den helt.
Tanken är att lägga på silikatfärg och då ska egentligen putsen vara helt ren från tidigare beläggningar, men ett så stort jobb hade jag inte tänkt göra. Jag tänker att om fukten får ett par områden att vädras ut genom silikatfärgen så kanske det räcker.
Fläcken på väggen beror på att det råkat stå ett plastunderlägg mot väggen där. Hade det inte gjort det så hade sannolikt även där varit bubbler, nu är tanken att rugga upp det lite och måla med silikat.
Vad tror ni, hur rent måste det bli? Kan jag fortfarande använda putsen på 0–3 mm som jag köpt för att laga eventuella gropar?
Præcis, dette gælder 3 mindre områder spredt i 2 rum. Huset er bygget i 1970 og er ikke drænet om siden da (hvad jeg kender til). Trods det er kælderen tør og fin, ingen andre problemer foruden dem, der findes på billederne, måske primært fordi huset står på en bakke.
Lige det rum, jeg nu arbejder med, valgte den tidligere ejer at male med plastmaling, da der allerede var plastmaling der, og egentlig havde det været bedst at slibe alt ned, men skaderne er så små på så lang tid (10 år), så vi har svært ved at motivere et så stort arbejde. Det andet rum er der malet med silikatmaling, og der er skaderne meget mindre; der ser det nærmere ud til at kunne være dårlig puds.
Blandede 1 KG Finja pudsemørtel C 0-3 mm viste sig dog meget svært at få det til at hænge fast på væggen, selvom jeg havde vandet en hel del. Man kunne kaste pudsen op, men når man så forsøgte at trække det af, som man skal, mistede det grebet eller fyldte ikke ujævnhederne ud. Jeg mistænker, at mørtelen har for store korn til de små variationer.
Det gik klart bedre på de steder, hvor der var dybere, typisk 4-5 mm. Hvad jeg forstår, skal jeg nu vente i hvert fald 4 uger, inden jeg kan male? Skal man gøre noget andet eller bare lade det tørre?
Misstänker att bruket har för stora korn för de små variationerna.
Præcis sådan - du kan f.eks. ikke lægge på et 3 mm mørtel 2 mm tykt.
Enten vælger du en finere mørtel (men så bliver jo ikke overfladestrukturen den samme), eller så må du skrabe mere af det gamle mørtel væk, så du får et tykkere lag.
P.s. af samme grund skal du således også have en "skarpt" kant, hvis mørtel skal komme kant-til-kant.
Tror dette bliver okay men desværre mente de ikke, at jeg skulle duppe i silikatmaling, da ville jeg egentlig skulle slibe mere væk, så det bliver vandbaseret maling igen, også bliver det antageligt til at male om efter 10 år eller sådan.
Næste gang, hvis jeg skal skrabe mere end malingen, så vil jeg sigte på at grave dybere, så det bliver lettere at fylde og få det jævnt med 0-3 mm puds.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.