For nylig flyttet ind i en villa fra 70'erne. Skorstenen, som er af plade, har på et tidspunkt fået pålagt en ekstra blyplade. Blypladen ser ud til at skulle udskiftes, da den har en masse huller. Da jeg løftede den væk, lå der noget, der ligner sand mellem blypladen og skorstenen. Er der nogen, der har en idé om, hvad det kan være, og om sandet har en funktion?

• En skorsten af metal med synlige huller og korrosion. Den er dækket af blyplader, omringet af sandlignende materiale på en villa fra 70'erne.
Jeg tror, at det er nedbrudt mørtel, ikke sand, som du ser.
Mørtelen har fungeret som en afretning oppe på skorstenen, men er nok blevet nedbrudt af den sure røg fra en olie fyr, eller af sur nedbør.

anaitis sagde:
Jeg tror, at det er nedbrudt mørtel, ikke sand, som du ser. Mørtelen har fungeret som en udjævning oppe på skorstenen, men er nok blevet nedbrudt af den sure røg fra en olje fyr, eller af sur nedbør.
Tak for dit svar,

Forstår jeg dig rigtigt, at man kan have lagt mørtel på den forzinkede plade og derefter blyplade. Skorstenen er et 125 mm rør med en hætte af forzinket plade, som øverst er forstærket med en blyplade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.