Hej, jeg tænkte høre, om nogen har et godt tip til, hvordan man kunne lukke vinduerne om natten (men nemt at fjerne om dagen) så det bliver helt tæt på lysindfald. Har problemer med dette ved sommerhuset. Da vi har hvide vægge inde og solen står op, så den skinner ind, bliver det jo som at tænde en lampe i rummet 
Har i dag rullegardiner, som vi "taper" i kanterne, og lægger en trøje øverst, men det bliver alligevel ikke helt tæt, så jeg overvejer at lave en slags plade, man kan sætte inde i vinduesrammen, men ved ikke rigtig, hvordan jeg skulle fæstne den i så fald.
Så tænkte høre, om der er nogen med gode/smarte idéer til, hvordan man kan løse dette, så tager jeg taknemmeligt imod forslag.
Har i dag rullegardiner, som vi "taper" i kanterne, og lægger en trøje øverst, men det bliver alligevel ikke helt tæt, så jeg overvejer at lave en slags plade, man kan sætte inde i vinduesrammen, men ved ikke rigtig, hvordan jeg skulle fæstne den i så fald.
Så tænkte høre, om der er nogen med gode/smarte idéer til, hvordan man kan løse dette, så tager jeg taknemmeligt imod forslag.
Ja, det er rigtige rullegardiner til mørklægning, og de sidder udenpå, så de kommer så tæt på vindueskarmen som muligt. Hvad vi har brug for, er et tillæg til disse rullegardiner. Der er jo mulighed for at sætte mørklægningsgardiner op også, men vil helst undgå at lave flere huller i væggen/loftet, da hytten er meget lille og har mange vinduer. Derved min tanke at lave en slags lille plade, som man kan sætte ind i vinduet, eller som kan stå på vindueskarmen og tætne mod karmen. Dog ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal fastgøre den på en god måde i så fald.
Enten kan man jo sætte velcro på karm/plade, alternativt skal man have noget, der låser pladen fast.
Enten kan man jo sætte velcro på karm/plade, alternativt skal man have noget, der låser pladen fast.
Jeg har haft masonitskiver, som jeg har stillet inde i smøgen, når konen har haft nattearbejde og vil sove om dagen. Det blev kulsort. Opbevaredes under sengen. Lidt besværligt sammenlignet med rullegardin selvfølgelig.
Det er lidt sådan jeg overvejer at gøre. Fæstede du dem på nogen måde da, eller hvordan løste du så de holder sig på plads og eventuelt ikke gaber nogen steder?
Masoniten bliver vel 100% tæt på den måde, ikke sandt?
Masoniten bliver vel 100% tæt på den måde, ikke sandt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 255 indlæg
Gør som i Sydeuropa og sæt rigtige skodder på ydersiden, så mindsker du lys- og varmeindtrængen markant. I kombination med din eksisterende rullegardin burde det blive betydeligt mørkere. Du kan samtidig få huset køligt og behageligt om sommeren.
Okay. Jeg tror dog, at jeg har brug for at sætte noget, så jeg ved, at de holder sig på plads. Men man kan jo altid teste uden først.
Vinduesklapper er ikke noget, jeg vil bruge penge på, da dette hus er gammelt og ikke permanent bosted, ellers ville det have været en god idé.
Vinduesklapper er ikke noget, jeg vil bruge penge på, da dette hus er gammelt og ikke permanent bosted, ellers ville det have været en god idé.
Kom på at jeg kunne sætte en blød isoleringsliste inde i smygen og læne masoniten op ad den. Så behøver det ikke være super lige savet heller, da den vil tætne eventuelle sprækker, som kunne opstå ved savning. Måske ikke det flotteste at have en liste der, men garanteret mest effektivt
Jeg hjalp en af mine naboer, som havde det samme problem, da han havde udluftningsventil, så det gik ikke bare at stille en plade, da den faldt p.g.a luftstrømmen, vi løste det ved at sætte magneter på pladen og en hvidlakeret tynd skive på vinduet. Sidder godt og er let at tage af om dagen og kan ikke ses, medmindre man står meget tæt på.
Jeg har haft det samme problem. Jeg løste det med små neodymmagneter som jeg fæstede på væggen og magneter med knop som jeg klemmer fast rullegardinet med. Det har fungeret perfekt i to år nu.
Vi har rullegardin kombineret med tykke mørklægningsgardiner, som tager det, der kommer fra siden. Desværre behøvede vi dobbeltgardiner, da IKEAs lyse mørklægningsgardiner ikke er det. Vi har således et par mørke bagved.
Der lækker lidt lys på oversiden af rullegardinen, men det er så lidt, at det ikke er et problem for os. Hvis det skulle være det, ville jeg sætte et stykke tykt filtstof, som kan ligge mod rullegardinens overside og klemme det fast med en liste mod væggen.
Der lækker lidt lys på oversiden af rullegardinen, men det er så lidt, at det ikke er et problem for os. Hvis det skulle være det, ville jeg sætte et stykke tykt filtstof, som kan ligge mod rullegardinens overside og klemme det fast med en liste mod væggen.
Vi har kørt på den variant før og skærmede af rum. Problemet er, at vi har haft IKEA's et par mørklægningsgardiner fra tidligere, og de er virkelig tætte, dog så tætte, at de også stopper ventilationen mellem rummene. Så det blev ikke godt. Så vil jeg helst ikke lave flere huller i væggene.
Klik her for at svare