Jeg skal bygge en maskinhall 8,4 x 14x4m med en væghøjde på 3,3m. Til at begynde med uden isolering, men med mulighed for at isolere senere. Fundamentet er allerede støbt og snart skal jeg begynde at sømme blokkene.
Planen er 45x145 regler i væggene og at bygge blokkene med regler, GU, sømmelister og panel på jorden og derefter rejse dem.
Jeg har lidt overvejelser omkring aflastninger, som nogen måske kan give mig tips om?
På forsiden er der tre porte 2,5 henholdsvis 3m. Tanken er at lægge en ca 10m lang limtræsbjælke 270x90 over alle tre for at holde huset sammen. I siden af blokkene, hvor limtræsbjælken er understøttet, tænkte jeg at sømme på 2 stk 45x145 med not indad som understøtning for limtræsbjælken som en del af blokkene. Limtræsbjælken tænker jeg mig så kan monteres efterfølgende, når blokkene på siderne er rejst. Derefter monteres de to små blokke som støtte mellem portene. Tænker jeg rigtigt? Så her altså, det blå er limtræsbjælken.
Gavlspidserne tænkte jeg at løse ved at bygge lige vægblokke og beklæde de to yderste spær med panel, inden de løftes op. Under spæret en drypbakke i samlingen. Det burde vel fungere? I alt bliver det ni blokke ifølge nedenstående, virker det fornuftigt?