Block and beam virker populært i Storbritannien, men jeg finder ingen tilsvarende i Sverige. For dem, der undrer sig, er det et alternativ til f.eks. at støbe et mellemetage. Alt, jeg finder i Sverige, er letbetonelementer til industriel produktion, intet for gør-det-selv folk. Block and beam måske bygger lidt højere, og det er ikke muligt at støbe gulvvarme ind, men det virker meget praktisk, så længe bjælkerne er håndterbare. Jeg vil IKKE have træ, og at selv dimensionere armering og støbe føles skræmmende.
 
Du må gerne linke til, hvad du tænker på, når du skriver block and beam.
Jeg synes, det lyder lidt som Erge-bjælkelag.
Men ved ikke, om det produceres i dag.

Edit: missede mellembjælkelag, tror nok kun erge blev brugt til krybekælder.
 
13th Marine 13th Marine sagde:
Du må gerne linke til, hvad du tænker på, når du skriver block and beam.
Jeg synes, det lyder lidt som Erge-etagedæk.
Men ved ikke, om det produceres i dag.

Edit: missede mellem-etagedæk, tror nok kun erge blev brugt til krybekælder.
Tja, til at begynde med så hedder det nok "Beam and block" og ikke omvendt😀 Det er i princippet præfabrikerede bjælker formet som et omvendt T. Flangen gør, at man kan fylde mellemrummene mellem bjælkerne med blokke.
https://www.dagroundworksltd.co.uk/...am-and-Block-flooring-Eastleigh-960x870-1.jpg
Der findes mange websider til at dimensionere. Jeg kan straks se, at jeg kunne købe T155S, som er 4.2m, vejer 140 kg og er 155 mm høje. Med den vægt per bjælke kan jeg jo selv flytte dem og bygge gulv i ro og mag.
 
P perror sagde:
Tja, til at begynde med så kaldes det nok "Beam and block" og ikke omvendt😀 Det er i princippet præfabrikerede bjælker formet som et op og nedvendt T. Flangen gør, at man kan fylde mellemrumene mellem bjælkerne med blokke.
[link]
Der findes masser af hjemmesider til at dimensionere. Jeg kan straks se, at jeg kunne købe T155S, som er 4,2 m, vejer 140 kg og er 155 mm høje. Med den vægt per bjælke kan jeg jo selv flytte dem og bygge gulv i ro og mag.
Ser ud som det, der kaldes Erge-dæk.
Har sådan et på den ene del af huset, men det er fra 71 😬

Har dog ikke set noget i Sverige i dag, men måske nogen, der er mere i byggesektoren, ved det 🤔
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.