R Relik sagde:
Hej
Har nu været på to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min jagt efter reglar 45x70. Jeg må med lys og lygte lede efter nogen, der ikke er bøjet eller skæv. Troede standarden var, at reglarne skulle være snorlige? Er årsagen, at jeg leder lige nu, tænker at jeg ikke er alene om at starte byggeprojekterne, og alle de lige allerede er solgt?

Mvh
Sig til om lige træ, når der er få reglar i skufferne, for butikkerne vil sælge alt, men de fleste butikker har fingersamlet på de korte reglar.

Jeg var inde i Byggmax forleden uge og blev slået af, hvor lige alle regler jeg kiggede på var, så det ser ud til at det varierer.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
R Relik sagde:
Hej
Har nu været i to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min jagt efter reglar 45x70. Må med lys og lygte lede efter nogen, der ikke er bøjet eller skæv. Troede standarden var, at reglarne skulle være spidse lige? Er årsagen, at jeg leder lige nu, tænker at jeg ikke er alene om at starte byggprojekter, og alle de lige er allerede solgt?

Mvh
Det er bare se på, hvordan kunderne behandler træ generelt i jagten på kvistfrie og pænest mulige træstykker. River og flår og efterlader alt som en tændstikhob. Ikke underligt, at det bliver meget skævt og skævt. 🤪

• Synes
  • Wow
Festlund og 4 andre
  • Laddar…
C
S smulanski sagde:
Og til jer, der bladrer igennem hele træstakken i jagten på det fineste stykke, sørg for pokker at vise, at I har fået nogen form for opdragelse ved at efterlade det pænt og ordentligt efter jer.
Yepp, skæve reglar lægges tilbage i bunden af stakken! 😆

Spøg til side, her er der orden i båserne, så det varierer nok med kundernes og personalets ordenssans.

S hjulia sagde:
Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud hos Byggmax i dag, men for ca. 10 år siden købte Byggmax-butikkerne heromkring andensortering af tømmer fra nærliggende savværker, nogle gange endda tredjesortering. K-rauta, som det hed dengang, lå et kvarter væk fra Byggmax og købte også fra samme savværk, men de købte førstesortering, så hos Byggmax måtte man nøje undersøge hver regel, især under terrassebygningssæsonen, mens hos K-rauta var det oftest bare at laste på. Hvis Byggmax stadig håndterer indkøb på samme måde, så varierer det sandsynligvis meget over landet, hvor let/svært det er at finde lige reglar.
Jeg ringede til en af Byggmax leverandører og spurgte, hvorfor de sælger andensortering til dem. Fyren i røret svarede "du er sindssyg, skulle vi sælge skrammel til vores største kunde, er det snart slut med os". Ringede også til St.Eriks (mener jeg, det var) og spurgte om det samme. De svarede, at Byggmax er den absolut største kunde, og store kunder er vi ekstra omhyggelige med.

Svaret er altså, at meget af det, der siges om Byggmax, er myter. Derimod irriterer det lidt, når de bruger underbemandet ukyndigt personale i butikkerne. Men det er jo det, der er forretningsideen præcis som Netonnet, dvs lave omkostninger = billige produkter.

• Synes
Festlund og 4 andre
  • Laddar…
Mats-S
T Troberg sagde:
køber hos Karl Hedin. De er ikke bare mere lige, man kan mærke, at de vejer meget mere (dvs tættere træ) og bedre høvlet
Er enig.

Karl Hedin i Karlstad, findes ikke bedre træ at købe. Derudover supervenligt personale, der altid er glade, positive og hjælpsomme. Har fået en konto og aftale der, så typ samme priser som på Bygg Max :-)

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
Mats-S
K Kalbygge sagde:
De svarede, at Byggmax er den absolut største kunde, og store kunder er vi ekstra nøje med.
Problemet er ofte, at træet håndteres ekstremt dårligt, når det stables op på ByggMax, ude i solen hulter til bulter. Selvfølgelig bliver det kun propeller af de fra starten lige reglar.

Hos Karl Hedin i Karlstad ligger alt træ fint stablet indendørs, ingen sol der presser på heller. Der findes selvfølgelig nogle propeller der også, men de er ekstremt få og nemme at undgå :-)

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
R Relik sagde:
Hej
Har nu været på to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min jagt efter reglar 45x70. Må med lys og lygte lede efter nogen, der ikke er bøjet eller skæv. Troede standarden var, at reglarne skulle være spikraka? Er grunden, at jeg leder lige nu, tænker at jeg ikke er alene om at starte op byggprojekter, og alle raka er allerede blevet solgt?

Mvh
Jeg tror, at de er lavet af banantræ, ellers ville de ikke se sådan ud!

• Haha
Conqvist
  • Laddar…
L lennart Å sagde:
Jeg tror, at de fremstilles af banantræ, ellers ville de ikke se ud på den måde!
Så tror du meget forkert..

Bananen er en urt, ikke en lignos, og danner således ikke "træ" som man kan save reglar af.

Godnat.

🙃

• Synes
  • Haha
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
R Relik sagde:
Hej
Har nu været på to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min søgen efter regler 45x70. Det er med lys og lygte jeg må lede efter nogen som ikke er buet eller skæv. Troede standarden var at reglerne skulle være fuldstændig lige? Er årsagen at jeg leder lige nu, tænker at jeg ikke er alene om at starte byggeprojekterne, og alle de lige er allerede solgt?

Mvh
Pladeregler er fuldstændig lige!

Juha Lahti Juha Lahti sagde:
Stålreglar er spidse!
Hvilket blev behandlet allerede i indlæg #3.

Magnus E K
De seneste bananer jeg købte hos Ica smagte af mug. Lige var de heller ikke.

(Apropos at træ er et levende materiale, hvor ingen to bjælker er præcis ens.)

P
Mange trængslede trælastforretninger som har det der skal ind i kasserne ligger ude i solen den ene dag og regn den næste i bedste fald med tag over men hvis det regner en smule skråt så bliver det vådt alligevel..

Så kommer man til det næste sted med rigeligt med plads til alt tømmer indendørs måske ikke opvarmet men tæt mod udendørs og skuretagene over tømmerpladserne nogle steder fremstår som ret fattigt og næsten umuligt at holde kvaliteten på tømmeret...

den ene ende af samme regel er drivvåd i den ene ende og relativt tør i den anden ende....

Så nægter naturligvis mange kunder at købe den skæve og den med løftskade og den med den grimme kvist så mange sorterer de fineste ud af bunken, hvilket så til sidst snart kun er skævt skidt tilbage i kassen som ingen vil have...

Så hjælper det vel ikke at visse har godt uddannet personale som man skal betale ordentlig løn for som ser efter og lægger ting tilbage og siger til folk at forlade tømmeret som det så ud før, ikke i Mikado-bunke...
Og så har vi andre steder hvor antal personale der er der med fuld løn er få og forskellige former for løntilskud giver personale som måske ikke helt passer til jobbet uden at det føles som om de passer bedre på samhall men virksomheden fik billig arbejdskraft men med store huller i viden og arbejdsindsats..

Ledte efter regler i sidste uge til et projekt og spurgte i to af trælastforretningerne om de troede at størstedelen af deres kunder var bådebyggere.. grove regler som ikke er som 70x45 og 45x45 som man let ved montering kan bryde lige som ser ud som bananer men trælasten vil selvfølgelig stadig have fuld pris for.. det skidt kan de sælge til nogen anden. tænker ikke stå og bøvle og forsøge at bøje grove regler lige 220x45 går ligesom ikke så godt at bryde lige..

Men visse trælastforretninger skulle jo virkelig overveje hvordan de opbevarer tømmeret.. at undgå regn på tømmeret synes jo som en god start...

sådan ser det jo ud på alt for mange steder...

• Udendørs bræddegård med stabile hylder til opbevaring af tømmer. Biler og trailere ses i forgrund, dækker over tømmeret for at beskytte det mod vejret.
  • Synes
  • Wow
HJS og 2 andre
  • Laddar…
T Troberg sagde:
Jeg er holdt op med at købe hos dem, køber hos Karl Hedin.
Normalt køber byggemarkedet fra nærmeste leverandør eller bedste pris. Så man kan regne med, at det er de samme produkter hos nærliggende byggemarkeder.
T Troberg sagde:
De er ikke kun mere lige,
Alt tømmer er lige, da det saves lige og leveres i bundter. Lader man det tørre i bundten, holder det sig lige, selv når det er tørret.

Lægger man det som plukket pind hulter til bulter, vil det blive skævt, når det tørrer.
T Troberg sagde:
man føler, at de vejer meget mere (dvs. tættere tømmer)
Hvis man kan føle, at det vejer meget mere, er årsagen, at det er mere fugtigt. Og altså ikke har tørret og endnu ikke blevet skævt. Så tæt voksent tømmer, at det er meget tungere, findes simpelthen ikke i det almindelige byggemarked.

Den primære årsag til, at tømmer bliver skævt eller krumt, er, at det har ligget frit, når det har tørret. Vil man have, at det skal være lige, når det er tørret, skal man sørge for, at det er lige, mens det tørrer. I bundter eller monteret spiller ingen rolle, bare man fikserer det helt lige.

Hvilket så rimeligvis betyder, at det er bedre at vælge en let lægte end en tung, hvis de ellers er lige fine. Den lette holder sig lige, og den tunge vil blive skæv, hvis man ikke passer på.

• Wow
  • Synes
Dilato og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.