43,633 læst ·
205 svar
44k læst
205 svar
Bliver regler ikke lavet lige længere?
Hej
Har nu været i to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min jagt efter reglar 45x70. Jeg må med lys og lygte lede efter nogen, der ikke er bøjet eller skæv. Jeg troede, at standarden var, at reglarne skulle være helt lige? Er årsagen, at jeg leder lige nu, tænker at jeg ikke er alene om at starte byggeprojekterne, og alle de lige er allerede blevet solgt?
Mvh
Har nu været i to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min jagt efter reglar 45x70. Jeg må med lys og lygte lede efter nogen, der ikke er bøjet eller skæv. Jeg troede, at standarden var, at reglarne skulle være helt lige? Er årsagen, at jeg leder lige nu, tænker at jeg ikke er alene om at starte byggeprojekterne, og alle de lige er allerede blevet solgt?
Mvh
Hobbytømrer
· Blekinge
· 180 indlæg
Hej,R Relik sagde:Hej
Har nu været på to byggemarkeder (kbygg og byggmax) på min jagt efter regler 45x70. Skal med lys og lygte lede efter nogen, der ikke er bøjet eller skæv. Trodede standarden var, at reglerne skulle være helt rette? Er årsagen, at jeg leder lige nu, tænker jeg, at jeg ikke er alene om at starte byggeprojekterne, og alle de rette er allerede solgt?
Mvh
Jeg har ikke noget godt svar, men synes, at kvaliteten går ned og priserne op.
Kan genkende fænomenet.
En regel er aldrig lige efter at den har suget eller afgivet yderligere fugt. Hvad jeg ved, findes der ingen større savværker, som saver færdigtørret træ. Og ikke engang da kan det garanteres, at de er lige.
Ældre langsomtvokset træ bøjer sig dog ikke lige så let.
Ældre langsomtvokset træ bøjer sig dog ikke lige så let.
Nej, det er vel i praksis det, der er problemet. Har forstået, at selve tørringsprocessen også har betydning i sammenhængen.pacman42 sagde:
Selv har jeg dog ikke oplevet nogle større problemer med at finde lige lister hos Byggmax. Måske varierer det med sæsonen?
Problemet er givetvis, at de ikke er snickeritorre, når de pakkes ud, og så slår de sig ved tørring. Jeg oplever, at træ, der har ligget på bræddegården om vinteren uden pakkebånd, næsten altid er skæve. Bedre at vente på nye friske leverancer.
Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud på Byggmax i dag, men for cirka 10 år siden købte Byggmax-butikkerne heromkring andensortering af træ fra nærliggende savværk, nogle gange endda tredjesortering. K-rauta, som det hed dengang, lå et kvarter væk fra Byggmax og købte også fra samme savværk, men de købte førstesortering, så på Byggmax måtte man nøje undersøge hver regel, især i terrassebyggersæsonen, mens det på K-rauta oftest bare var at læsse på. Hvis Byggmax stadig håndterer indkøb på samme måde, så adskiller det sig nok meget over landet, hvor nemt/svært det er at finde lige reglar.C cpalm sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 716 indlæg
Tricket er at købe træ, der ikke ligger løst som et spil Mikado på bræddegården, men helst bundtet sammen i stor bundt. Bestil fra professionel handel, så bundter de også mindre kvantiteter. Hemmeligheden er så at absolut IKKE pakke reglerne ud, før man skal bruge dem. Så er de fleste nogenlunde lige, og når de er låst fast i en konstruktion, holder de sig ofte lige (tvinges til det).
Hvis I køber træ, der IKKE er bundtet sammen, læg det så pænt og jævnt derhjemme og bundt det straks sammen med spændebånd. Sammen vil de bøje sig forskelligt, så når de ligger tæt på hinanden, neutraliserer kræfterne hinanden. Samme effekt som hvis du flækker en lægte, vender den ene del og skruesammen-limer dem igen.
Hvis I køber træ, der IKKE er bundtet sammen, læg det så pænt og jævnt derhjemme og bundt det straks sammen med spændebånd. Sammen vil de bøje sig forskelligt, så når de ligger tæt på hinanden, neutraliserer kræfterne hinanden. Samme effekt som hvis du flækker en lægte, vender den ene del og skruesammen-limer dem igen.