.. mærkelig overskrift måske...;).

Jeg Madame som prøver at gøre og lære mig alt selv herhjemme (så jeg slipper for at være afhængig af nogen mand... Derfor jeg skriver her og nu? *GRINER*).

Anyway, i min verden sker det ofte, at når noget skal skrues op, så går man igennem sin "lille plug-boks" for at finde passende størrelse på plug til skruens dimension.

Nu har jeg forstået (ENDELIG!) at skruen skal være nogle mm længere end pluggen..., tog et stykke tid før jeg fattede det, og det kan være derfor mine vægge før da så ud som de var blevet angrebet af en maskingevær... :S.

MEN nu er jeg der igen. Skal sætte en hylde op uden at bruge konsol og i stedet have "usynlig" skrue/indfatning.

Skruen er Ø 5 mm og samtidig ret kort. Så kan man vel ikke bruge små plugs uden skruen skal jo have plads... DER er mit problem!!! Plug har jeg med ret form fundet MEN den er betydeligt længere end skruen som I kan se på billedet.....

OG ikke første gang det sker for mig så tips, tricks, løsninger eller en indgående "opdragelse" med fakta om, at det ikke kan lade sig gøre, et lynkursus i plug og skrue ect ect ect ER mere end værdsat da det vil spare mig meget spartelmasse, irritation og hjerneblødninger samt mine naboer vil nok være mest taknemmelige...

//Mia-Fia

PS. Det er en simpel gipsvæg, der skal ødelægges med dette projekt...

• En metalstang og en skrue ved siden af en længre brun plastplugg på en bordflade.
Gipsvæg og pløk trives ikke sammen. Eftersom du har tænkt dig at bruge pløk, antager jeg, at der ikke er nogen træplade eller reglar at fastgøre dine beslag i?

Du behøver at finde et andet beslag, hvor du kan bruge fastgørelsesmidler, der er beregnet til en gipsvæg. Jeg tror, du bliver en lykkeligere person, hvis du prøver at bruge et beslag, der ligner dette i stedet: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60350900 Så kan du bruge et almindeligt gipsanker til at fastgøre i væggen.

Uanset hvad du skal sætte op, er det der en uegnet pløk for gips. For gips bør du bruge noget i stil med en mollypløk. Det er en pløk (som findes under flere forskellige navne) der folder metalvinger ud inde i væggen og spænder mod bagsiden på gipspladen. Almindelige pløkker kan fungere hvis det gælder noget meget let. Mollypløk vil dog ikke fungere til det beslag, du havde på billedet. Derimod til det beslag som Mathias linkede til.

Norvesco pløkken eller en lignende, der ofte går under betegnelse gipsanker i byggemarkederne, kan eventuelt fungere, hvis du ikke belaster for hårdt. Gipsanker er en stor skrue af metal eller nogle gange plast, der skrues med store gevind direkte i gipsen, og så skruer man sin skrue ind i pløkken. Ankeren har ofte en borende spids, så det borer samtidig med at man skruer det ind.

Smedson sagde:
Det her ville være noget, da det er enkelgips.
[link]
De der er virkelig gode, men som hempularen skrev, bør man nok være forsigtig med belastningen.

Hmm, er jo i o f s bare en hjemmepusler i største almindelighed og desuden en pige, der kan lide at det går hurtigt at bygge men jeg satte op usynlige holdere til mine hylder som jeg desuden fyldte med bøger !!

Det holdt i over 4 år (tog ned hylderne da jeg flyttede) Måske ikke at anbefale men alligevel ...

Satte op hylderne med almindelige gipsankre (model stor) og havde enkel gips på væggen... alle der så det ojjede sig og sagde at det ville løsne store stykker af gipsen og at hylderne ville falde ned hvert øjeblik, men... det holdt som sagt i flere år.

(Måske var det superstærke gipsskiver :-))

Hej igen og tak for alle fornuftige svar, som I har delt med mig :).

Men jeg fatter stadig ikke.....!

Jeg kan stadig ikke forstå, hvordan en såpass tyk skrue, som er så kort, skal kunne fæstnes i en væg (uanset om det er beton, gips eller et andet materiale... :S). Se billede på alle de plug-muligheder, jeg har derhjemme til gipsvægge, MEN ingen fungerer med den tykke skrue, min "konsol" har, og jeg kan vel ikke skrue den ind uden en plug i en enkel gipsvæg. Vel vidende har jeg fra professionelle håndværkere at fæstne plug, der ikke vil i gipsvæg med PL 400 eller 600.... Men der må være andre varianter??? Eller!

For som sagt, det er nok ikke sidste gang, man har en plug med perfekt og skruen er for kort/pluggen for lang, MEDMINDRE man bygger sit hjem ved at købe blot "sætningerne af skruer med tilhørende plug, der passer sammen".... (for så er det dem, der styrer, hvordan du kan have din indretning og hjem, og ikke dig selv...., efter min mening i hvert fald)

Smedson:

Dem har jeg allerede, se billede.... De er gangster-gode!
MEN de "transparente hvide sommerfugle-clip plug" nederst til venstre er alligevel bedst, efter min mening, hvis det er en enkel gipsvæg (har prøvet mig frem tidligere, da jeg lavede om i mit garderobeskab, med det resultat at væggen næsten faldt sammen, for der var flere huller end væg til sidst...:@).

MathiasS:

Takker for info om andre alternativer til skjulte ophængsbeslag. Har faktisk set dem ved tidligere Googling, men i dag tog jeg fat i at maile dem, for det er svært at finde ud af deres hjemmeside leveringsvilkår og lignende for privatpersoner, hvis du ikke bor i Kbh, J-købing, Gbgh eller Malmø. Får at se om de svarer mig.. Hvis ja, I let u know.

Mrs Nixzon:

Alle måder er gode, og man er selv den bedste arbejdsmand... ;), det kan være derfor, mine venner kalder mig Silvertejpets Gudinde og Frøken MacGyver, når de ser mine små "patentløsninger," jeg tager til lidt her og der i min lejl...

Håber I forstår mine undringer/funderinger, selvom det (eller rettere sagt jeg!) virker forvirret.

• Plastposer med forskellige typer vægplugs, inklusive hvide sommerfugleplugs, grå plastikplugs og metalankre, alle spredt ud på et træbord.
Trægængen som sidder på damens :-) model vil ikke fungere med Molly! De kræver jo maskingænge.

Held og lykke

Hvis jeg forstår det rigtigt, så er skruen på billedet noget, der fulgte med hylden i spørgsmålet. Det er en specialskrue, som du skal bruge til netop denne ophængning. Og du vil sætte den i en gipsvæg. Så er svaret desværre: det går ikke. Den eneste chance er, hvis du lykkes med at finde reglarne bag gipsen og kan skrue i dem.

Desværre Madame, den specialskrue, som du viser på billedet, kan ikke bruges i enkelgips, præcis som andersmc siger.
En ny ophængningsanordning med metalskrue i stedet, så du kan bruge et ordentligt gipsanker kunne fungere, men de brydende belastninger ved skjult ophængning bliver ret store, så spørgsmålet er, om gipsen ville holde alligevel.

Hej igen alla killar ( jag tror åtminstone att det är övervägande killar som svarat och bidat med sina kunskaper :o).

Okidoki, förstår era förklaringar hyggligt bra MEN skulle ni kunna utveckla det lite utifrån mina kommande frågeställningar??? (Jag är då inte någon feminist som skrev boken "fittstimm" Men blir sjukt irriterad att jag inte kan klara mig själv utan det ska behöva blandas in karlar för att få upp ett hyllplan)

Skruven/upphägningspinnen som ni sett på bild är inte ett tillbehör för något och därmed ännu mindre till för det hyllplan som hela grejer gäller. Det är helt och hållet min egen idé och konstruktion (som kanske inte är genomförbar att fästa i väggen. DÄRFÖR jag är här inne och söker hjälp…) och designe by me self. Skruvinfattningsgrejen som frågan ursprungligen gäller och ni sett på fotot finns att köpa på Bauhaus i olika storlekar och varianter. Hyllplanet är standard vithyllplan som finns att köpa på överallt t ex Ikea, K-Rauta, Byggmax och tillochmed Biltema...
(Gäller då att borra förbannat rakt in i hyllplanet för styra in den 6-kantiga delen av "skruven", vilket jag FAKTISKT har lyckats med riktitgt bra verkar det som... :o).

Hursomhelst undrar jag om ni menar att bara för det är gipsvägg är därför möjligheterna ohyggligt begränsade just p g a det? Hade ”min lilla egenkonstruktion" funkat bra/bättre om det varit en betongvägg, eller??

Anledningen att jag frågar är att man som tjej planerar och tänker sin inredning och dyl. utifrån ytorna/objektet förutsättningar och inte vilket väggmaterial det är... PLUS det borde väl numera, år 2010 asså…, finnas alternativa lösningar, oavsett väggmaterial för att kunna göra olika väggupphängningar?

Jag vet att det inte är "BARA" när det gäller hantverkaringrepp efter att varit sambo i 6 år med just en hantverkare som jobbat bl a på Skanska. Det var något jag fick höra varje gång jag bara ville göra något litet i lägenheten och vad han svarde…

Citat min förra sambo:

’ MEN älsklingen lilla då, jag har sagt till dig flera gånger att det är inte att "bara" även om du tycker det varje gång...’.

Någon handymankunnig sambokille som känner igen sig… ;o).

Trots det så är tips och råd hur man ska tänka och i sin tur planera om det nu är så att de olika materialen ”styr” i första hand när man ska planera…

Tacka för allt engagemang och info. Och tackar ännu mer för information om dagens funderingar :o).

PS. Lagavulin...
Trägänga?!?!? Betyder det vad??? Skruv som skruv... gips är varken trä, metall eller montage"någonting". Vet finns olika skruvar med olika snurrfunktionssyften (gängor??) beroende på vilket material det gäller.
MEN då är man sjukt begränsad till vad man kan göra och inte enl mig..... + verkar då som en ingenjörsutbildning hade underlättat för att få upp ett hyllplan.. Gggrrr!
Hade nog varit lättare för alla parter att asa hem en hantverkare från krogen nattetid, men tyvärr inget alternativ i mitt fall...

bassetasse sagde:
Hej igen alla killar
Hej bassetasse. :)

bassetasse sagde:
( jag tror åtminstone att det är övervägande killar som svarat och bidat med sina kunskaper :o).
Minst en pige skrev vel et ganske godt svar.

bassetasse sagde:
Okidoki, forstår jeres forklaringer temmelig godt MEN kunne I udvikle det lidt ud fra mine kommende spørgsmål??? (Jeg er altså ikke nogen feminist, som skrev bogen "fittstimm" Men bliver sygt irriteret, at jeg ikke kan klare mig selv uden det skal involvere fyre for at få op et hyldeplan)
Du har jo en gedigen interesse, det er det vigtigste, du lærer dig snart. :)

bassetasse sagde:
Skruen/opphængningspinnen som I har set på billede er ikke et tilbehør til noget og dermed endnu mindre til for det hyldeplan som hele grejen gælder. Det er helt og holdent min egen idé og konstruktion (som måske ikke er gennemførlig at fæste i væggen. DÆRFOR jeg er herinde og søger hjælp…) og designet af mig selv. Skrueinfattelsen som spørgsmålet oprindeligt gælder og I har set på billedet findes at købe på Bauhaus i forskellige størrelser og varianter. Hyldepladen er standard hvit hyldeplade som findes at købe på overalt fx Ikea, K-Rauta, Byggmax og endda Biltema...
(Det gælder bare at bore forbandet lige ind i hyldepladen for at styre ind den 6-kantede del af "skruen", hvilket jeg FAKTISK har lykkedes med rigtig godt, ser det ud som... :o).
Jeg bliver sygt imponeret over, at du har formået at bore lige ind i hylden bagfra, uden at det er blevet skævt. Det plejer man at have borestativ til ellers. d^_^b
Men hvorfor købte du ikke en hylde som var tiltænkt skjult montering fra begyndelsen?

bassetasse sagde:
Hvordan det end er, undrer jeg mig om I mener, at bare fordi det er gipsvæg, at mulighederne er voldsomt begrænsede netop på grund af det? Havde "min lille egenkonstruktion" fungeret godt/bedre, hvis det var en betonvæg eller??
Præcis sådan. I en betonvæg havde den fungeret kanon. Du kan jo også tjekke med Bauhaus om de har samme mødeting med metalgevind, så den kan bruges til et gipsanker i stedet, men som jeg skrev tidligere, det kommer til at blive en stor belastning på gipset, hvis du skal have bøger osv. pyntegenstande derimod går nok fint. :)

bassetasse sagde:
Grunden til at jeg spørger er, at man som pige planlægger og tænker sin indretning og deslige ud fra rummenes/genstandenes forudsætninger og ikke hvilket vægmateriale det er...
Sådan tænker nok fyre også, men derefter går de rundt og banker lidt på væggene for at se, om de holder til det, man har tænkt. ;)

bassetasse sagde:
PLUS der burde vel nu i år 2010 altså… findes alternative løsninger, uanset vægmateriale for at kunne lave forskellige væghængninger?
Skal man have tunge ting på enkelgips, er det nok kun gipsanker, der gælder desværre. Men nu om dage fremstilles der nok ikke så mange skillevægge med enkelgips længere. Det er snarere plyfa+gips, der gælder, og så går det fint med almindelig træskrue uden træplugg for at sætte op en hylde.

bassetasse sagde:
Jeg ved, at det ikke er ”BARE” når det gælder håndværkerindgreb efter at have været sambo i 6 år med netop en håndværker, der har arbejdet bl.a. hos Skanska. Det var noget, jeg fik at høre hver gang, jeg bare ville gøre noget lille i lejligheden, og hvad han svarede…

Citat min tidligere sambo:
’MEN lille skat, jeg har sagt til dig flere gange, at det ikke er at ”bare”, selvom du synes det hver gang…’.

Nogen handyman-kunnig sambo fyr, der kan genkende sig… ;o).
Æhhumm.. :blushing:

bassetasse sagde:
Trods det så er tips og råd, hvordan man skal tænke, og i sin tur planlægge, hvis det nu er sådan, at de forskellige materialer ”styrer” i første omgang når man skal planlægge…
Planlæg som sædvanligt, tjek derefter, hvad det er for materiale, og om planen kan gennemføres.

bassetasse sagde:
Tak for al engagement og info. Og tak mere for information om dagens overvejelser :o).
Tak selv. :D

• Synes
bassetasse
  • Laddar…
M10 gummiexpander + gevindstang + møtrik kunne fungere, men det bliver ret store huller at bore i væggen, plus at du også skal gemme møtrikken i hyldeplanet....

Kan købe en bogreol af mig i stedet. Ingen skruer i væggen eller noget. :)

Kunne ikke lade være med at tænke på de afstandsbolte, vi bruger i "elskabene", da jeg så billedet. Har dog aldrig set dem med gevind længere end de ca. 8-10mm de plejer at være... men det har måske nogen anden... med længere gevind havde det nok fungeret fint sammen med en almindelig gipsexpander hylse i væggen.

e2528305.jpg

Raceman!

Tak for sjovt og udførligt svar på respektive sætning samt info'en!

Lattjo at have fundet en "sjælsfrænde" af samme race. For som sagt 'selv er bedste dreng'... *ASG*

PS.
Lærer jeg mig yderligere noget ang. fastgørelse i gipsvæg I let u know

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.