Som vanligt når man skal gøre noget lille, så trækker det jo en masse andet med sig
Jeg har haft problemer med snegle i kælderen og dråben faldt, da alle mine arbejdsbeklædninger og sko blev helt sneglet.
Jeg har fundet, hvad der ser ud til at være sneglens østfront (vedhæftede billeder), hvor de uhindret kan krybe ind i kælderen via mellemrummet mellem asfaboarden og grundmuren.
Trossbunden på billedet hører til en tilbygning, mindre end 10 år gammel. Den ene halvdel af tilbygningen er ovenpå en gammel udenpåliggende kældertrappe, der nu er blevet kælder. Derfra kommer billederne. Den anden halvdel er bygget på pælefundament med 20-100 cm til jordniveau. To af siderne er murede, to er åbne.
Reglarne ligger mod muren, og der er monteret plywoodstykker nedenunder for at holde asfaboard og isolering oppe.
Min plan var først bare at drevne mellemrummet mellem asfaboard og grundmuren.
Skal jeg i så fald have syllpap mellem drev og grundmuren?
Men så er asfaboarden blevet ret slap, især i pælefundamentet, så isoleringen sænker sig, og jeg antager, at det bliver dårligere klima indendørs. Det lugter også lidt som kattepisse i pælefundamentet. Om det er fra katte eller fra pladerne ved jeg ikke (læste, at de kunne begynde at lugte, hvis de bliver angrebet af skimmel).
I delen på fotos vil jeg gerne have et rigtigt loft, så jeg overvejer at sætte gipsplader der.
Så, hvis man skal få dette rigtigt, hvordan gør man så?
I pælefundamentet tænkte jeg at skifte asfaboarden ud med Byggmax trossbottenskiva, som lægges mellem gulvreglarne.
Burde jeg også skifte plywoodstrimlerne ud med noget andet, når jeg alligevel er der og kravler?
Burde jeg gøre noget andet for at forhindre kuldebroer? Der er gulvvarme i rummet ovenover.
I kælderen overvejer jeg at fjerne asfaboardskiverne og sætte plywood direkte under reglarne, som holder isoleringen oppe. Derefter gips under det. Så var det da isoleringen mod muren... Bør man sætte kottlingar mellem reglarne, så man får en rigtig "syll" i stedet, og får større chance for at få det tæt?