Hej, jeg er i gang med at støbe en bordplade i beton med synlige sten/marmorknust 8-16, så den får et terrazzoudseende. Jeg bruger Finjas ekspanderbeton, men spørgsmålet er, om jeg skal køre med stenen sammen med betonen i blandeapparatet, eller om det er bedre at blande betonen for sig og derefter ’strø’ stenene i ved støbning.
Jeg tænker, at med det første alternativ kan der være risiko for, at stenen lægger sig midt i formen i stedet for mod bunden, men jeg har ikke meget erfaring med dette. Jeg så også noget om, at der kan blive mikrosprækker med alternativ 2. Er der nogen, der har erfaring med terrazzo eller støbning og kan hjælpe mig med dette?
Tak på forhånd
//N
Jeg tænker, at med det første alternativ kan der være risiko for, at stenen lægger sig midt i formen i stedet for mod bunden, men jeg har ikke meget erfaring med dette. Jeg så også noget om, at der kan blive mikrosprækker med alternativ 2. Er der nogen, der har erfaring med terrazzo eller støbning og kan hjælpe mig med dette?
Tak på forhånd
//N
jeg testede det, da jeg selv skulle støbe min skive til stuen, blev det ikke det resultat, jeg forventede mig, efter jeg sleb prøvestykket, så jeg undlod de hvide sten i den sorte skive.
Du får en klart bedre overflade ved at støbe mod formspånplade eller melamin end ved at have færdig overflade opad i formen, så for at undgå at slibe alt lige havde jeg lagt stenene i blandingen. Du kan jo sortere nogle af de store sten fra sækken med en rist, så ændrer du ikke styrken mere end nødvendigt.
Tror at slibning som typ terazzo kræver en form for jigg, der holder en slibemaskine lige, som en høvlebænk til træ.
Du får en klart bedre overflade ved at støbe mod formspånplade eller melamin end ved at have færdig overflade opad i formen, så for at undgå at slibe alt lige havde jeg lagt stenene i blandingen. Du kan jo sortere nogle af de store sten fra sækken med en rist, så ændrer du ikke styrken mere end nødvendigt.
Tror at slibning som typ terazzo kræver en form for jigg, der holder en slibemaskine lige, som en høvlebænk til træ.
Tak for svaret, har bygget formen af formspånplade, men det burde blive bedst resultat, hvis man strør stenen ud i bunden af formen og derefter hælder beton over? Har du et billede af dine tidligere støbninger?pjapen sagde:
jeg testede, da jeg selv skulle støbe min plade til stuen, blev det ikke det resultat, jeg forventede, efter jeg sleb prøvebiten, så jeg sprang over de hvide sten i den sorte plade.
Du får en klart bedre overflade ved at støbe mod formspånplade eller melamin end at have færdig overflade opad i formen, så for at undgå at skulle slibe alt lige havde jeg lagt stenen i blandingen, du kan sortere nogle af de store sten fra sækken med et gitter, så ændrer du ikke styrken mere end nødvendigt.
Tror at slibning som typ terazzo kræver en slags jig som holder en slibemaskine lige, typ som en planhøvl til træ.
Tror du får bedste resultat men meget arbejde. Der er billeder på forumet i en eller anden gammel tråd om betonbænke. Desværre har jeg ikke billeder af de tests, jeg lavede, det var omkring 2012. Finder du ikke tråden, kan jeg sende PM med billeder.
Leder rundt, findes jo en del tråde, men du må gerne sende pm hvis du vil.
Hvad var det som ikke blev som du havde tænkt dig med din prøvestøbning?
Hvad var det som ikke blev som du havde tænkt dig med din prøvestøbning?
fandt forumtråden med billeder.
https://www.byggahus.se/forum/threads/betong-foer-att-gjuta-baenkskiva.245749/#post-2111748
jeg prøvede jo en del varianter med sten som skulle slibes med eller uden sort FeO2, samt forskellige mængder jernoxid.
kom frem til at kun Fe02 var bedst uden kulører på stenene, da det var meget tidskrævende at slibe en overflade på min prøvebit.
prøvebiten var 20x10 cm og 5 cm tyk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/betong-foer-att-gjuta-baenkskiva.245749/#post-2111748
jeg prøvede jo en del varianter med sten som skulle slibes med eller uden sort FeO2, samt forskellige mængder jernoxid.
kom frem til at kun Fe02 var bedst uden kulører på stenene, da det var meget tidskrævende at slibe en overflade på min prøvebit.
prøvebiten var 20x10 cm og 5 cm tyk.
Klik her for at svare