Jeg synes at have hørt, at man kan blande mere kalk i almindeligt c-puds for at pudse en skorsten. Tidligere var det vel almindeligt med rent kalkmørtel, men hvad jeg forstår, er det almindeligt at pudse med cementmørtel i dag? Forudsat da, at man har banket al gammel puds af. At blande mere kalk i c-mørtel skulle gøre det mere elastisk. Er der nogen der ved mere om dette? Hvilken slags kalk skal man bruge i så fald? Hvor meget skal man blande i?

Claes Sörmland
Blander du slukket kalk (=Murkalk E) i almindelig C-mørtel så får du en slags kalkcementmørtel (KC-mørtel). KC-mørtel var en populær mørtel før, og der findes stadig færdige blandinger af KC-mørtel at købe.

(De fleste mørtler, der sælges i dag, er rigtigt nok baseret på cement som bindemiddel. Men de bliver normalt ikke kaldt cementmørtel, fordi cementen er blandet med kalkstensmel. Portlandcement+kalkstensmel = murcement. Det, der sælges under navnet cementmørtel, er typisk ren portlandcement og ballast, dvs. en variant af beton.)

• Synes
xetkexet og 1 anden
  • Laddar…
Tak for svaret! Har du nogen idé om, hvor meget murkalk man bør blande i, når man pudser en skorsten indendørs?

Claes Sörmland
S Stefan_B sagde:
Tak for svaret! Har du nogen anelse om hvor meget murkalk man bør blande i når man pudser en murstock indendørs?
Typisk set er det kalk/cement/sand 0-3 mm 50/50/650 i KC-mørtel, hvor det er vægtforholdet mellem ingredienserne, der angives (omtrent 1 volumendel læsket kalk, 1 volumendel byggement og 8 volumendeler sand). Men er det ikke enklere at købe en sådanne mørtel fra starten? Det er jo ret standard.

Senest redigeret:
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Typisk set er det kalk/cement/sand 0-3 mm 50/50/650 i KC-mørtel hvor det er vægtforholdet mellem ingredienserne, der angives (omtrent 1 volumen del hydrat kalk, 1 volumen del byggement og 8 volumen dele sand). Men er det ikke nemmere at købe en sådan mørtel fra begyndelsen? Det er jo ret standard.
Tjekkede lidt, og det virker ikke at være selvindlysende at få fat på kc-mørtel. Du ved ikke tilfældigvis blandingsforholdet på almindelig c-mørtel også? Så kan man jo regne ud, hvor meget kalk man skal blande i, hvis jeg ikke får fat på kc-mørtel.

De firmaer, der sælger til dem, der arbejder med gipsbehandling, plejer at have kalk i sække

Hvorfor ikke helt enkelt bruge kalkmørtel? Både mit lokale Beijer og XLByg har forskellige varianter, og Bauhaus kommer op som førstevalg, når jeg googler. Hornbach har sikkert også; som tysk kæde bør de have gode ting til sådan noget, kalkmørtel er meget, meget mere almindeligt nede på kontinentet.
Jeg har brugt både luftkalkmørtler Weber cal 142 og den hårdere hydrauliske kalkmørtel Weber cal 148 med gode resultater. Luftkalkmørtel på murstocken inde, smuk hvid farve og sidder som klippen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.