Hej,
Jeg ville gerne beklæde den nederste del af en af vores vægge med 13mm spånplade og den øverste del med almindelig gips.... Tror I, at spånpladen vil bevæge sig så meget i forhold til gipsen, at der vil opstå revner i spartlingen ved samlingerne?

Årsagen er, at jeg vil hænge en -lang- radiator op, og enderne slutter midt imellem to stående reglar, og jeg vil gerne have noget stabilt at skrue konsollerne i.

At jeg ikke vil lave kottla skyldes, at det allerede er plastet og isoleret. Desuden løber der nogle VP horisontalt gennem bjælkelaget, som er i vejen... Tror I, at det fungerer, eller er det bedre at bide i det sure æble og rive isoleringen, plasten og vp ned... :-/

ClasseClas
Jeg tror ærligt talt ikke på din idé. Du vil desværre få bevægelser mellem gips og spån. Jeg ville satse på at bruge dobbelt plader med spån+gips. SÅ har jeg hjemme overalt, og med den rette kvalitet på spånpladerne (f.eks. Byggelitskiver) så er det muligt at montere køkkenskabe uden kortlinge.

Et alternativ er at bruge OSB (tidligere blev betegnelsen "flis" brugt, men det lyder jo ikke særlig smart...) + gips. Sørg for, at OSB-pladerne monteres med en bevægelsesfrihed på 3mm. Brug tommestokken som afstandsmål mellem pladerne. OSB-pladerne har en bredde på 1197mm af den grund.

Tak for svaret, godt at du er ærlig :) Ja, det var nok det, jeg frygtede kunne ske.

Et lille men er, at der også er 3 vinduer i væggen (deraf det lange element), og de stikker ud 13mm - passeligt til et lag gips eller tilsvarende altså. For dobbeltlag skal jeg rode med vindueslisterne, og det vil jeg helst undgå.

Elementet bliver 260cm langt, og de eksisterende regler (45x145) er placeret sådan, at elementet vil mangle fastgørelse de sidste 90cm i begge retninger... det føles ikke godt at have 90cm ubelastet i enderne...

Flere tips?

Skær op plasten så du kommer til at kortla. Tape på ny plast. Gjort på en time. Sammenlign det arbejde med at sætte dobbelte plader, for ikke at tale om den ekstra omkostning.
/CC

Ja, det må nok blive sådan... tak for svarene.

/Herman

13mm spånplader findes ikke, de er 10, 12, 16, 19 eller 22mm tykke. Der findes også tykkere, men det var jo ikke det, vi talte om...
Som det allerede er skrevet, er dit forslag ikke så godt, men jeg foreslår, at du sætter osb eller krydsfiner bag gipsen og derefter sætter klodsfor rundt om dine vinduer. De er passende tykke og dækker pænt.
Så kan du også hænge billeder eller skabe op på den væg uden problemer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.