Hej.
Skal blande en del egen beton og undrer mig over, hvor præcise kornstørrelserne i tilslaget skal være, kan man øge cementindholdet en smule? havde tænkt 300kg/m3.
Spørgsmålet stilles, fordi jeg undrer mig over, om jeg kan tage eget grus, eller om jeg skal købe alt fra grusgraven.
Hvis jeg tager eget grus, vil der være meget varierende størrelser på kornene/stenerne, ca. 0-50 mm.

Så har jeg en del knust materiale, som jeg overvejer at bruge, eventuelt, 0-35 tror jeg, det er måske lidt grovere, men et groft vejgrus i hvert fald.

Og hvis jeg skal købe fra "grusgraven", hvad skal jeg bestille, og i hvilke proportioner.

Taknemmelig for tips.

Vær forsigtig, så du ikke får for meget "0", dvs. fint mtrl, i ballasten.
Ellers går der meget mere cement til for at få samme styrke på betonen.

Der står ofte opskrifter på cementsækkene - følg dem!

Med "0" menes stenmel går jeg ud fra? Har hørt, at det ikke påvirker behovet for cement, eller vand.
Jeg skal blande ret mange kubik, så det ville være godt, hvis man kunne dosere en pose cement og så tage det meste af ballasten fra materiale man allerede har, slippe for at rode med en masse forskellige bunker, så kan det være værd at tage en lidt større pose til cementen.

Eller skal man bare køre med naturgrus og købe til en speciel sigtet fraktion?

itkonsult sagde:
Med "0" menas stenmjöl antar jag? Har hört att det inte påverkar behovet av cement, eller vatten.
Det har stor betydning! Din sagesperson ved nok ganske lidt om betonens holdbarhed.

Muligt,
Men der var selvfølgelig mere cement, når det handlede om stenmel, men et par kilo (5-10) mere eller mindre syntes jeg ikke var så meget.

Må vel smide en 25 kilos sæk ekstra i hver binge...

eller øge andelen af naturgrus, men det var jo lidt derfor jeg spurgte, om usigtet (mere eller mindre) naturgrus fungerer tilfredsstillende. Det skal være til en plade og nogle stolper.
Eller købe al ballast...

Jeg har støbt en del, hvor jeg har brugt 0-8 knust i stedet for naturgrus sammen med 8-16, og ja, man skal justere opskriften en del for at få det klistret nok :).

Jeg har også støbt på færdigknust 0-18, og også der vil man gerne have en ekstra skovl naturgrus eller to i for at få bedre konsistens på det hele.

Dette har været til nogle støttemure og lignende, så jeg har ikke behøvet så høj styrke.

Hvor meget vand per m3 da?

afhænger helt af grusets dimensioner og om det er fugtigt... tilsætte til den rette konsistens er godt... begynd med ca. 80-90 liter.

Skal du støbe meget, bør du gøre det rigtigt fra starten, ellers må man jo lave det om senere, når det sprækker og fryser i stykker.
Kontakt en professionel, hvis du er usikker...

"Proffsen" får vel sin btg i bil.. Bliver nok til at købe ballasten af tid nødtvunget. Cementen koster ca 250kr satsen og en knapp kubik ballast tipper jeg ligger på omkring 200. Ca 500kr kubikken da, helt ok hvis den kalkyle holder, bliver omtrent 7-800 billigere end købe-btg.. Allerede 2 kubik i timen bliver jo en pæn besparelse..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.