I
Hej,

Ved udskiftning af inderdør i kælderen har vi stødt på noget, der ligner blåbeton, sådan ser det ud:
D5eaSe0.jpg
KEAWtBi.jpg
hWzw7Ez.jpg

Stenen sidder således op mod bjælkelaget, og i dette tilfælde smuldrede en bid af, da vi brækkede dørkarmen væk, den var allerede revnet fra tidligere.

Så spørgsmålet er, er dette blåbeton? Og hvor forsigtig skal man være? Vi havde ingen maske på under demontering, men da vi så stenen tog vi masken på, kan man have pådraget sig skader allerede i dette stadie?

For at få den nye dør på plads behøver vi save dørhullet op, hvilket måske kan skabe problemer, hvis dette nu er blå beton.

Huset er 1 plans med beboelig kælder fra 70'erne. Vi købte huset for ca. 5 år siden, og dengang sagde man, at kælderen var bygget med letbeton, men ikke blåbeton. For at være på den sikre side udførte vi en korttidsmåling på 3 dage, som viste 17 Mq/m3, hvilket jeg opfatter som en lav værdi.

I Ironside sagde:
Hej,

Ved skift af inderdør i kælderen har vi stødt på noget, der ligner blåbeton, sådan her ser det ud:
[bild]
[bild]
[bild]

Stenen sidder altså mod bjælkelaget, og i dette tilfælde smuldrede et stykke væk, da vi bøjede dørkarmen væk, den var allerede revnet fra tidligere.

Så spørgsmålet er, er dette blåbeton? Og hvor forsigtig skal man være? Vi brugte ikke maske ved demontering, men da vi så stenen, tog vi masken på, kan man have pådraget sig skader allerede på dette tidspunkt?

For at få den nye dør på plads, skal vi save dørhullet op, hvilket måske kan skabe problemer, hvis dette virkelig er blå beton.

Huset er ét plans med beboelig kælder fra 70'erne. Vi købte huset for ca. 5 år siden, og der sagde man, at kælderen var bygget med letbeton, men ikke blåbeton. For at være på den sikre side lavede vi en korttidsmåling over 3 dage, som viste 17 Mq/m3, hvilket jeg opfatter som en lav værdi.
Den der lille letbetonbit er ikke farlig på nogen måde.

• Synes
Staffans2000 og 1 anden
  • Laddar…
I
GoC GoC sagde:
Den där lilla lättbetongbiten er ikke farlig på nogen måde.
Men er det blåbetong? Gættelsesvis går det rundt hele væggen op mod bjælkelaget. Og hvis det er blåbetong, hvordan skal man tænke, hvis man skal save i det?

Ja, den lille bit er blåbetong men det er ikke i nærheden af at være så farlig som du tror.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
I
Stefan N Stefan N sagde:
Ja, den lilla biten är blåbetong men det er ikke i nærheden af at være så farlig som du tror.
Okay, det er altså ikke som aspes så. Men hvordan skal man håndtere det når jeg behøver save op 5 cm opad? Skal jeg måske vælge at hugge det for hånd og da selvfølgelig have en rigtig maske? Bør man tage andre sikkerhedsforanstaltninger?

Når det kommer til asbest, er det bearbejdningen af dette materiale, der kan udgøre en risiko. Fibre fra asbest kan trænge ned i lungerne og efter x antal år forårsage kræft.

For blåbeton er det radon, der eventuelt kan udgøre en fare.
Dette (radon) kan måles med udstyr og ventileres bort med ventilatorer osv.

• Synes
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
I Ironside sagde:
Okay, det er altså ikke som aspes så. Men hvordan skal man håndtere det, når jeg har brug for at save op 5 cm opad? Skal jeg måske vælge at hugge det i hånden og så selvfølgelig have en rigtig maske på? Bør man tage andre sikkerhedsforanstaltninger?
Du har ramt internettets forbandelse!
"Blåbetong" kan, men behøver ikke at udsende Radongas. Det gør altså ingen forskel, om du har åndedrætsværn på, når du saver i Ytongen, da den hele tiden (eventuelt) udsender gas, og som sagt, er denne lillebitte mængde fuldstændig harmløs. Ligesom med asbest kræves der store langvarige doser/eksponeringer, før en skade kan opstå.
Summa summarum. I dit tilfælde kan du helt ignorere den lille letbetonsten og behandle den som sædvanligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blåbetong

Staffan

• Synes
Jonasdzm og 6 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.