Har for nylig fået adgang til min nye lejlighed, som er bygget i 30'erne, ved dog ikke om indervæggene er bygget så tidligt. Den skal renoveres og er lige nu i gang med at nedtage et par indervægge. Blev mindet om af en ven, at der muligvis kan være blåbeton i væggene. Vedhæfter to billeder og håber, der er en erfaren person herinde, der eventuelt kan afgøre, om det er tilfældet eller ej. Væggene er bygget af blokke, der måler ca. 80x40x8cm, og vejer sikkert omkring 25kg. Har allerede revet en del ned og har sjusket med at bruge mundbind, kan dette være en alvorlig sundhedsrisiko? Har brugt ca. to dage på at rive ned og bortskaffe det. Hvem kan man kontakte for at lave en radonmåling, hvis det nu skulle vise sig at være blåbeton?
Det kan være godt at bruge maske ved alle nedrivninger, men jeg tror ikke, at partiklerne er lige så små og svære at standse som f.eks. asbest.
Og det meste har nok forladt kroppen igen.
Har du været i kontakt med bestyrelsen i andelsforeningen (gætter på at det drejer sig om en andelsbolig)?
De burde vide, om der er blåbetonvægge, og om der er lavet radonmålinger i huset.
Det ser unægteligt ud som blåbetong. Al blåbetong er ikke strålende, kontakt din kommune nogle har en gammamåler til udlån gratis, og så kan du finde ud af om materialet er strålende eller ej.
Nedrivning af blåbetong er ikke farligere end anden nedrivning, men som med al anden nedrivning skal man forsøge at bruge det nødvendige beskyttelse
Lidt svært at se, men jeg synes det ser for lyst ud til at være blåbetong og tror det er almindelig letbeton (Ytong). Blåbetong har en ret karakteristisk mørk grå/blå tone. Dette billede viser det godt:
Som de har sagt her, så er det bare at tage åndedrætsværn på, så er det ingen fare. Blåbetong plejer normalt at afgive lave mængder radon, og hvis du maler med en tætsluttende maling eller lægger microlit på, kommer der slet ingen radongas ud.