Har renoveret en lejlighed i et hus bygget i 50'erne. Væggen, der blev revet ned, var lavet af en slags letbetonblokke, spørgsmålet er bare, om det var blåbeton eller siporex? Væggen er allerede revet ned, og desværre brugte vi ingen mundbeskyttelse under størstedelen af nedrivningen (havde ikke tænkt over, at det kunne være farligt... dumt set i bakspejlet, når man har undersøgt lidt).

Blokkene var lysegrå (se billeder), men tilsyneladende kan blåbeton vel variere ret meget i farven? Hvad tror I? Blåbeton eller siporex eller noget andet?
 
  • Væg lavet af lysegrå betonblokke, muligvis blåbeton eller Siporex, i en revet lejlighedsvæg fra et 50'er-hus, set tæt på.
  • Stable af stablede grå letbetonblokke mod en væg, muligvis fra en væg i en 50'er-lejlighed, overvejes om de er blåbeton eller siporex.
Det ser ud som den siporex jeg har i min forovn. Fraser det fra hinanden let, så er det nok det.
 
Det er IKKE farligere at rive letbeton end andre stenmaterialer.

Det er sandsynligvis farligere at tage et skifertag ned eller bore i bohusgranit. Det er nemlig disse to bestanddele, der giver letbetonen en mængde af radon.

Man skal altid bruge åndedrætsværn, når man river støvende stenmaterialer, i hvert fald hvis man gør det ofte.

Du kan sove roligt luneas.

Mvh
 
v-g sagde:
Det ser ud som den siporex jeg har i min forovn. Fraser den let i stykker, så er det nok det.
Både Siporex og Ytong og alle andre letbetontyper fraser lige let i stykker. Det er ikke muligt at afgøre på sådan måde.
Billederne er svære at se på grund af forskelligt lys, på det ene billede ser det mørkt ud, men på det andet billede er det meget lyst.

Hvordan det end er, har det ingen betydning for trådskaberens spørgsmålsstilling.
 
somelvis:Jo men blåbetong burde det jo ikke være i hvert fald, hvilken slags letbetong det er spiller vel mindre rolle eller er jeg ude og cykle nu?
 
Der findes ikke noget, der hedder blåbetong. Det er et øgenavn for letbeton, som har en farvetone i retning af blå eller lilla.

Farven kommer fra de mørke stenmaterialer, der blev brugt i produktet. Ofte forårsagede disse indgående stenmaterialer en radonindhold. Primært skiffer, men også uraniumholdig granit var årsag til for høje radonniveauer.

Mvh
 
S
det spiller som somelvis skrev ingen rolle nu har du revet det ud og det er ikke farligere at rive blåbetong end at rive siporex, det er langtidseksponering for gasserne som kan være farligt. Det har ingen sammenhæng med nedrivning.
Det er altid en god idé at udføre en radonmåling hvis sådan ikke er gjort tidligere
 
Tak for jeres svar! Føler mig lidt roligere nu. :-)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.