Har lige boret et doseringshul i en skillevæg (klædeskabsvæg). Så opdagede jeg, at borestøvet var blåsort, og stenen, som væggen er bygget af, ser ud til at være i en form for letbeton.
Væggen er pudset og ca. 10 cm tyk med ca. 2 cm puds, før man når det letvægts og blålige materiale.
Dette er en lejlighed i et hus fra 1937. Jeg har læst, at blåbeton blev anvendt mellem 1929-1975, og nu undrer jeg mig over, om nogen kan hjælpe mig med at identificere, hvad min garderobeskabsvæg er muret af:
Det ser ikke ud som blåbetongen mit hus er bygget af, men der fandtes mange forskellige varianter. Som SBH sagde, de varianter jeg har set har været mere porøse (og homogene til farve og form).
Hvorfor skulle du have brug for at sanere bare fordi det er blåbetong?
Blåbeton ser ud nøjagtigt som Siporex, den hvide, bortset fra at den er blågrå.
Let, gennemfarvet med porer i, bliver bare pulver hvis man knuser den. Kan bruges som kridt hvis man vil tegne en hinkestenbane på asfalten.
Det ser ikke ud som blåbetonen mit hus er bygget af, men der fandtes mange forskellige varianter. Som SBH sagde, de varianter jeg har set har været mere porøse (og homogene i farve og form).
Hvorfor skulle du behøve at sanere bare fordi det er blåbeton?
Tak, jeg bor i et hus bygget i blåbetong
Radon ventilerer man ud. Ventilation behøver man have alligevel. Venter lige nu på den seneste radonmåling faktisk.
Det lød på TS som om du ville rive hele væggen ud....
om man bliver tosset af noget i sit hus bør man måske revurdere sin risikovurdering. Der findes masser af ting som er betydeligt farligere end både blåbetong og asbest i vores daglige liv....
På dette forum når risikoen ved det høje blodtryk nogle gange lige så højt som diskussionsemnet i sig selv, når radon- eller asbestdiskussionen virkelig går i gang
Jeg (TS) mener ikke nødvendigvis, at man skal sanere, men man bør jo kende til, at man har indervægge i blåbeton. Specielt hvis man skal fræse og bore i den. Så lad os nu holde os til materialidentifikation i denne tråd
Det ser jo ud, som om væggen er bygget med 'slaggplade' (tak Rikard Gjersvold), men vi må se, om der kommer mere ny information frem.
Du tænker nok på asbest med "specielt hvis man skal fræse og bore i den". Blåbetong udsender en svag stråling, som omdannes til radon (som er en gas).
Støv fra blåbetong er ikke værre end almindeligt betonstøv, maske på og støvsug bagefter, så er det klart...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.