Hej jeg undrer mig over, hvad I tror dette er? Om det er blåbeton eller ej? Sidder cirka 70-80 cm fra pladen i kælderen på en støbeklack er omkring 5 cm tyk..
Men usikkert om det er
Blåbeton eller ej?

mvh!!

• Vægstruktur med grov overflade, muligvis blåbeton, fotograferet tæt på i en kælderindstilling.
  • Vægg med synlig lag af mørkegrå byggemateriale, muligvis blåbeton, i en kælder. Strukturen ser porøs ud med uregelmæssige overflader.
  • Væg med synlig grå og beige stenstruktur, muligvis blåbeton, i en kælder. Overfladen er ujævn og ses tæt på.
  • Væg med synlig grå/brun krakeleret betonstruktur og ru overflade, muligvis blåbeton, nærbillede.
Nej, det er ikke blåbetong.

Okay :) er dette en almindelig standard sten tror du? Var lidt usikker eftersom det er et gammelt hus og stenene er lidt blå/grå bagved.. Og det var meget let at hamre noget ind i dem, og det skulle det tilsyneladende være, hvis det var blåbetong :)

Blåbeton er en slags gasbeton, den består af en masse gasbobler.
Det ser mere ud som om man har fjernet ballasten fra betonen og pakket ballasten sammen og ladet den "brænde sammen".

Sådan her ser blåbeton ud, i hvert fald den som vi har (det meste er fjernet).
Blåbetong væg med synlige gasboblestukturer og sprækker, typisk for materialets porøse struktur. Kan indeholde radon afhængigt af alunskifferkilde.

Rediger: Al gasbeton/letbeton er langt fra blåbeton.
Om blåbeton stråler (og i så fald hvor meget) eller ej afhænger af, hvorfra alunskiferen kommer.

• Synes
lob
  • Laddar…
Tak for svaret! Ja, men jeg har googlet lidt og forsøgt at få lidt info angående dette.. og synes billederne på alle kalder "blåbetong" så så forskellige ud, så det gjorde mig usikker på, om det var det eller ej..
Huset er bygget i 1936 så er gammelt og så, at de brugte blåbetong som byggemateriale dengang! :)

Her er en Byggahus artikel angående blåbetong,
https://www.byggahus.se/renovera/blabetong-hus-fakta-atgarder

Vægstykket et lille stykke ned i artiklen ser ud præcis som vores ubehandlede vægge så ud.

Jeg lånte en gammamåler fra jobbet og tjekkede væggene. De vægge, der var malede/tapetserede, strålede næsten ingenting, mens de ubehandlede strålede lidt mere. Men vi har/havde meget lavstrålende blåbetong.

Demmpa Demmpa sagde:
Her er en Byggahus artikel angående blåbetong,
[link]

Vægbiten et lille stykke ned i artiklen ser ud præcis som vores ubehandlede vægge så ud.

Jeg lånte en gammamåler hjem fra arbejdet og tjekkede væggene. De vægge, der var malede/tapetserede udsendte nærmest ingenting, mens de ubehandlede udsendte lidt mere. Men vi har/havde meget lavstrålende blåbetong.
Hvis jeg får gætte så antager jeg, at din blåbetong ikke udsendte så meget, fordi den indeholder små mængder alunskiffer. Alunskiffer er rig på Uran, deraf strålingen. Alunskiffer giver også blåbetong dens karakteristiske farve. Jeg ville ikke engang sige, at det du viser er blåbetong. Andre bjergarter kan også afgive stråling. At det ikke udsender lige så meget, hvor det er malet, lyder mærkeligt. Maling kan beskytte mod det udskillede "randonet" men for at beskytte mod stråling er det primært afstand eller bly, der hjælper.

Men hvis du har målt så er det sådan, siger ikke at du lyver men det taler imod det jeg tror mig vide i dette emne.

Det er slaggerplader.

Stefan N Stefan N sagde:
Det er slaggerplader.
Tak for svarene :) skal de bare slibes ordenligt og banke det løse puds som sidder og reparere væggen der, hvor det er nødvendigt da egentlig? Eller skal man gøre noget eftersom det er sat med luftspalte bagved :)? Tænkte hvis nu det skulle ske at det bliver fugtigt, så lægger det sig imellem bare og ikke ses om du forstår hvad jeg mener

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.