Hej vi er i gang med at rive grim træpanel ned fra væggene, før vi skifter vinduer i vores sommerhus, og som det ser ud (og som jeg mistænkte før) er vores 70'er hus i kælderdelen bygget på blåbeton. Jeg var mest overrasket over, at indervæggene (som er ydervægge) havde nul isolering bagved. Ikke underligt, at væggene er kolde om vinteren, og at kælderdelen, selv den side der ikke ligger under jorden, er koldere end etagen ovenover.
Spørgsmålet er, hvordan vi skal gå videre med dette. Vi har målt radon og har et gennemsnit på 392 i hele huset med "selvtræk", så vi vil installere mekanisk udsugning med friskluftsventiler og håber, at det faktisk vil reducere værdierne markant. Men bør man gøre noget med væggene, før vi bygger den nye indvendige væg? Jeg ville gerne isolere lidt, men har hørt, at det ikke er godt. Vi har blåbeton yderst, et luftspalte og teglsten yderst.
Spørgsmålet er, hvordan vi skal gå videre med dette. Vi har målt radon og har et gennemsnit på 392 i hele huset med "selvtræk", så vi vil installere mekanisk udsugning med friskluftsventiler og håber, at det faktisk vil reducere værdierne markant. Men bør man gøre noget med væggene, før vi bygger den nye indvendige væg? Jeg ville gerne isolere lidt, men har hørt, at det ikke er godt. Vi har blåbeton yderst, et luftspalte og teglsten yderst.
Klik her for at svare