På den ene side lyder det jo som om værdierne er "godkendt". Men trenden går jo mod, at Radon bliver mere og mere "underkendt", dvs. kravene både som grænseværdier og i folks bevidsthed stiger.

Det gør, at jeg ville ræsonnere således, at selvom jeg ikke er bekymret for egen del eller drister mig til ikke at være bekymret for børnenes del. Så er der jo stor risiko for, at den almindelige tolerance for radon mindskes for hvert år. Dvs. prisfradraget for radon vil stige for hvert år på markedet, eftersom flere og flere vil vælge at fravælge radonhuse.

Derfor tror jeg, at den dag, det er tid til at sælge huset, så vil et hus i blåbeton have haft en dårligere værdiforøgelse end et hus, der mangler dette problem. Om så denne dårligere værdiforøgelse giver et direkte tab eller blot en lavere gevinst, må fremtidig udvikling af priserne vise.
 
Hej Hej,

det ser ud som lave værdier, hvis det kun drejer sig om den oprindelige selvtræksventilation! Lidt for godt.

Du kan jo "kræve", at sælgeren står for en sanering, dvs. installerer et mekanisk system.
-alt1 billigt. Kun udsugning. En ventilator monteres på loftet sammen med rør (spiro). Udsugningsventiler monteres i køkken samt bad og wc. Man skal supplere med luftventiler i alle andre rum (ventil i øvre vindueskarm) eller en ventil i væggen (bedre).
-alt2 det bedste. Mekanisk til- og udsugning med varmegenvinding. Forskellen er, at du også har tilluft i ikke-vådrum. Et aggregat med varmepumpe (kan give køling om sommeren) kan fås fra 30.000.

Med begge alternativer vil du bemærke en markant forbedring af indeklimaet.

Jeg tror også, at du kan få et saneringsbidrag, hør med kommunen.

Jeg har boet i et radonhus, som havde utrolige +10.000 becurel (gammel målemetode, svarer til 5.000 nu tror jeg). Det var blåbeton samt jordradon.
En ejer før satte til/udsugning ind, og værdien blev 380 med luftskifte 1/1!
Jeg snusede lidt og tætnede gulvet samt satte en sug i en mandeluge til rensrør afløb (var som en j-a skorsten for jordradon). Fik ned middelværdien til 60!!!! med luftskifte på normalt niveau 0,5/h.

Jeg ville ikke være bekymret, hvis du fik niveauet ned. Selv nye huse i træ kan have radonværdier (fra jorden), men er de under 200, skriver man intet i objektbeskrivelsen osv.

At huset skulle blive mindre værd, er spekulation, mener jeg. Værdiændringen afhænger mere af området som sådan, og vi har jo en stærk prisudvikling (bør nok vende på et tidspunkt?). Er der mange huse at vælge imellem, som i øvrigt er lige gode, vælger man et uden radon, men der er ikke mange huse...

Dette er et svært område, som man ikke er helt sikker på. Ja, folk er døde/dør af radon. Ligeledes rygning, sprit, sex, veje, FORKERT MAD osv. osv.

Det er dig, der vælger. Findes der flere huse, du vælger imellem, som er ligeværdige, er det bedre at tage et andet, mener jeg.

Held og lykke!
 
Værdien på huse bygget med blåbeton er garanteret lavere end tilsvarende huse bygget i andre materialer, og de vil næppe ændres i overskuelig fremtid.
 
Mærkeligt at du har lavere værdier i kælderen end i stueetagen, det plejer at være omvendt. I kælderen har man også stråling fra fx markradon. Er kælderen ikke bygget i blåbeong?

En ting man skal tjekke er hvor godt isoleret huset er. Blæser det lige igennem, falder værdierne, hvilket selvfølgelig er godt fra et sundhedsperspektiv, men hvis man vil tætne, isolere og skifte vinduer, for bedre varmeøkonomi, kan de nye værdier stige til det tre-fire gange højere. For at slippe for problemet skal man installere et type FTX ventilationssystem. Ting, der kan være godt at tænke på, før man køber huset, og måske budgetterer for dette.

Alt kan ordnes, så længe man tænker sig om lidt først…

MVH plexi
 
Jeg overvejede også, at værdierne så lidt mærkelige ud. Du burde måske få lavet en "hurtigkontrol", sådanne målinger er slet ikke lige så pålidelige som den type langtidsmåling, der ser ud til at være lavet. Men hvis det er sådan, at langtidsmålingen måske er lavet med måledoserne placeret hjemme hos mor eller i skrivebordsskuffen på arbejdet, så burde en korttidsmåling kunne afsløre det.
 
Cubix, hvad jeg mente var, at det sandsynligvis ikke kommer til at falde mere end andre. At værdien er lavere jmf med en identisk uden radon er klart.
 
Ja at det ER lavere værdi kan vi nok alle være enige om, og hvis den "rabat" er konstant over årene, så er det jo intet problem. Køb billigt sælg billigt. Men mit gæt er, at efterhånden som regler og "folkeopfattelse" om radon strammes, kombineret med at problemet gradvist bygges væk, vil rabatten for radon blive større og større. Dvs værdiforøgelsen vil være dårligere for et radonhus end for huse uden dette problem. Om det så handler om 1, 10 eller 50% dårligere over en 10-års periode, kan man kun spekulere i.

Med at problemet bygges væk mener jeg, at der dels bygges nye huse hele tiden, så andelen af "ramte" huse mindskes, dels afhjælpes mange huse hvert år. Og da især huse med jordradon.
 
Det jeg har hørt er, at ventilation fungerer bedst, hvis det drejer sig om markradon.

OM de måleværdier, du nævner, er korrekte, så behøver du jo egentlig ikke ventilere mere, (og det er det, der lyder lidt mystisk).
 
Hej Ingo!

En ting, som jeg skrev, er, at ALLE huse får værdier, hvis man måler! Dog bliver de ofte lave.
Mange udlejningsejendomme har radonværdier, der ligger på grænsen.

Med en velfungerende ventilation bliver værdierne lavere. Investerer du lidt i genvinding, får du i princippet ventilationen gratis og et godt indeklima.

For radon fra jorden er det almindeligt at først trække radonet væk fra huset, fx i en brønd, eller suge under pladen.

For blåbetong ER det ventilation, der gælder, der findes intet andet, der fungerer.

Med mange interesserede købere lyder det som om, prisen løber afsted.

måske bedre at lede lidt længere væk fra byen?
 
Uanset om radonet kommer fra jorden eller væggene, kan det ventileres væk, da radon er en gas. Det, der sker med radon, er, at dets ustabile isotoper henfalder til mindre atomer, samtidig med at ioniserende stråling frigives. Radonet selv kommer fra henfaldet uran, som findes i alunskifer, der er en ingrediens i blåbeton. Når uran henfalder, frigives radon og stråling. Radioaktive isotoper findes overalt. Det, der er problematisk ved radon, er, at vi indånder gassen, som så henfalder i vores lunger; strålingen, der så kan falde ud, sker derefter direkte i lungerne, hvilket kan føre til lungekræft. Strålingen direkte fra uran, der henfalder, er ikke meget værre end de radioaktive isotoper af calcium i en væg med dobbeltgips.

mvh plexi
 
Plexi,

god præcisering:)
 
Hvorfor risikere sit helbred????
 
Enig med dig deraf mit spørgsmål!!! ;)
 
Tja, der er nok en forhøjet risiko. Problemet er, hvor ligger grænserne?

Hvis du kan få huset billigt samt gøre de foreslåede foranstaltninger, ville jeg ikke være bekymret.

Kører du den bedste og sikreste bil?
Hvis du køber en bil for lad os sige 200.000, tjekker du bremseafstande, kollisionstests, brandsikkerhed?

Man er ofte ikke så grundig samt er nærig i mange sikkerhedsanliggender......

Der er nok ingen anden end dig selv, der kan afgøre, hvad der er rigtigt for DIN situation.

Her har du fået mange svar og meninger.
 
Skør sammenligning med bilen.....synes jeg.... Jeg ville ikke købe en bil, hvis jeg vidste, at den udsender skidt...
Selvfølgelig kigger jeg i det mindste på, hvad en bil har for sikkerhed, når jeg vælger bil.... Jeg mener bestemt ikke, at jeg er overdreven sikkerhedsbevidst, men tilpas er nok bedst....
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.