Hej

Overvejer at åbne en væg mellem køkkenet og det tilstødende rum. Væggen, ligesom det meste af huset, er af tegl, men den løber parallelt med spær og er ca. 250 cm og går fra ydervæg til skorsten. Væggen i sig selv er ikke bærende i forhold til husets konstruktion, men teglvæggen fortsætter op på overetagen (1 og halvplans villa).

Spørgsmålet er nu, hvor stor bjælken (stål) bør være for at kunne bære de ca. 3 kvm teglvæg (skråtag ovenover), der er ovenfor? Ingen af de beregningsprogrammer, jeg har fundet, ser ud til at passe godt til dette eksempel.

Taknemmelig for svar

Beregn, hvad væggen ovenfor bjælken vejer, og behandle den som en jævnt fordelt last. Det er et almindeligt beregningsscenarie.

Er desværre ikke stærk til beregninger selv og har svært ved at finde på nettet, hvad en murstensvæg kan tænkes at veje per m2. Spørgsmålet er vel snarere, om jeg klarer mig med HEA100 eller om jeg har brug for at gå op til 120 eller 140.

Hvad tegel vejer kan ikke være så svært at Googler frem.

Derefter behøves målene på væggen, og så har du vægten. En lille skitse ville være godt, så kan du nok få hjælp.

Hvis du regner rå mursten som 200kg/m^2 er du ikke helt forkert på den. Så ca 600kg belastning. Så det føles som om du klarer dig med en HEA 100.

Tak for svarene.

Vil forsøge at få ind et billede eller lignende i morgen samt måle mere på væggens mål. Tror dog, at den er mindre, end hvad jeg først angav. Så er der for øvrigt puds og tapeter udenpå, som vejer en del det med.

Bygningsplan for en etage med køkken, bad og rum. Væggen mellem køkken og rum påtænkes fjernet.

Plantegning af stueetage med rum som køkken og matrum. Visning af væg mellem køkken og matrum, der foreslås fjernet.
Er altså væg mellem køkken og spisestue på det nederste billede, som vi tænkte fjerne. Der er ikke noget køkken på overetagen længere, og det er kun den første godt og vel meter ud fra skorstenspiben, som er mursten på overetagen. Resten er trævæg.

Hmm, af tegningerne får jeg indtrykket af, at spærkonstruktionerne står vinkelret mod væggen, som skal rives. Det står, at det er parallelt i indlæg #1.

De står parallelt. Væg mellem køkken og kapprum samt dens forlængelse med væg mellem spisestue og rum er således hjertemuren i huset.

Det ser ud som om skorstenen (?) er bredere på anden etage end på første.

Skal denne også bæres af bjælken?

Er sikkert således, at tegningerne er lidt misvisende. Skorstenen har samme mål på begge etager, men flere kanaler fra ovenetagen og opad.

Skorstenen skulle vel nok stå af sig selv for det meste, og det er altså kun væggen på nedenetagen, der skal rives. Der er ca. 40 cm ovenfor døråbningen og så selvfølgelig resten af væggen ved siden af døråbningen hen til ydervæg nederst på nedre tegning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.