Mellemskillevæg går godt med leca eller træ

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
holmberg87 sagde:
MellemVæg går godt med leca eller træ
Jeg mente mellemLæg, ikke mellemVæg =)

holmberg87 sagde:
Det synes jeg lyder godt, men du skal måske løfte hele siden af huset samtidig. Så sørg for at have nogle donkrafte til rådighed i tilfælde af.
Borehammer fungerer godt til at bryde den gamle plint væk, hvis ikke en slegge klarer det.

Et alternativ ville være at støbe en sokkel for derefter at mure op med fx leca. Så behøver du ikke at støbe så højt
Hmmm, det kunne måske være noget. Men så vil jeg blande plinter og leca, det æstetiske er jeg lige glad med, for jeg bygger nok en terrasse rundt om hele huset snart. Er der noget negativt ved det?
Svært at støbe en sokkel?

En klods er jo det enkleste, lav en ramme ca. 40x40 og fyld op omkring den. Dub godt og fyld den med beton og sørg for, at rammen er i lod.

At det er blandet er nok ikke noget problem overhovedet, hovedsagen er, at kontakten med berget er stabil og forankret.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Selvom stolpefundamentering er relativt let, kan du jo gøre det endnu lettere.

Køb nogle ordentlige beslag eller hulbånd, som tillader, at du forankrer et bærende bjælke i stolpen og forhindrer, at den flytter sig mere i den retning, den er på vej, lav nøjagtige markeringer og dokumenter med billeder, hvordan de ligger i år.
Dernæst "besigtiger" du næste år og sikrer, at de ikke har rørt sig mere!

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Patrik Lidstedt sagde:
Selvom støbning af stolper er relativt let, kan du gøre det endnu lettere.

Køb nogle ordentlige beslag eller hulbånd, der tillader, at du forankrer bjælken i stolpen og forhindrer, at den glider længere i den retning, den er på vej hen, lav nøjagtige markeringer, og dokumentér med billeder, hvordan de ligger i år.
Derefter "besigtiger" du næste år og sørger for, at de ikke har bevæget sig mere!
Tak for svaret og forslaget!

Mener du, at jeg f.eks. skal fastgøre en regel til den eventuelt glidende stolpe med f.eks. vognbolt (?) og så fastgøre den samme regel på tilsvarende måde i den formodet stabile stolperække i midten og på den måde låse stolpen fast?

minisp4m sagde:
Tak for svaret og forslaget!

Mener du, at jeg for eksempel skal fastgøre en regel i den eventuelt glidende plint med f.eks. vognbolt (?) og så fastgøre den samme regel på tilsvarende måde i den formodentlig stabile plintrække i midten og på den måde låse fast plinten?
Alt, som forhindrer, at bærende bjælke falder af helt og holdent, føles jo som en løsning.

Personligt ville jeg have brugt en form for kraftig byggeskruevinkel og grov/passende fastgørelse og kun fastgjort plinten til bjælken ovenover, hvilket man plejer at gøre, men desværre ikke her altså!

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Det er ingen videre løsning snarere en midlertidig foranstaltning for at forhindre, at bærlinan falder af plinten.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Selvfølgelig, men vil man undgå en hel masse arbejde så er den jo mere praktisk!

Så har hytten jo stået i en vældig masse år, så sandsynligvis står den tilbage selv uden tiltag! :)

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Enig med Patrik, har kåken stået et antal år vil den nok stå et par år til. Lyder lidt for avanceret at løfte huset.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Alternativ løsning (forslag fra en amatør):

Hvis det er muligt at løfte hytten f.eks. en decimeter.
Skaffe I-bjælker svarende til hyttens bredde.
Løft den med donkrafte, en sektion ad gangen, og læg bjælken over plint-rækken, og sæt hytten ned igen.
Eventuelt fastgøres bjælken til plinterne også for sikkerhedens skyld.

Men jeg kan forestille mig, at man har placeret syldene langt ude på kanten af udseendehensyn.
Dvs for at de "grimme" plinter ikke skulle stikke ud over facaden.

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Kan være enig i, at den sandsynligvis vil blive stående, som den allerede er.
Men spørgsmålet var jo, hvordan man retter det, og der er ingen genveje andet end nye fundamenter, som er korrekt forankrede. Hvis man nu ikke byggede sådan fra starten, hvilket lyder utroligt.

Men at løfte et lille sommerhus er ikke noget problem. Min nabo har hævet sit hus 1 meter, da jorden skrånede mod huset. Enkle donkrafte og muret fundament efterhånden.

I dette tilfælde er det nok at løfte så lidt, at fundamentet frigøres, eller simpelthen lave et nyt ved siden af det gamle og slet ikke løfte.

Senest redigeret:
  • Synes
minisorkis
  • Laddar…
Ja det er klart den eneste rigtige løsning, at fastgøre de eksisterende er mere at feje problemerne under tæppet.
Men det lød en smule som om huset måske skulle udskiftes, og så kan man jo tage chancen og tage den "enkle" vej så længe det går!..om man tør!

• Synes
minisorkis
  • Laddar…
Tak for alle svar!

Nu hørte jeg fra en bekendt, der kender dem, vi købte af, at han havde et svagt minde om, at han og den tidligere ejer, kun en ejer før os, gik rundt og syntes, at pælefundamentet var dårligt lavet fra starten, dvs. at det har set OMKRING sådan ud siden 1980, da huset blev opført. Jeg mistænker dog, at der er sket visse bevægelser, for jeg antager, at hvor reglen er gledet uden for pælen, ikke skete med det samme.

Jo, drømmen er som sagt at bygge et helt nyt hus, men det føles meget luksuriøst i øjeblikket. Der er andre ting at bruge penge på =) som er prioriterede.

For øjeblikket er jeg mest inde på at lade de eksisterende pæle blive stående et stykke tid, støtte huset op om et par uger på velvalgte steder med lidt paller og havefliser. Dernæst til foråret gøre som holmberg87 tidligere foreslog, dvs. støbe en kant nogle forskellige steder og derefter bruge lecablokke. Den løsning føltes solid og enkel =)

KnockOnWood:s løsning er også tiltalende, hvis det nu er korrekt, at pælene faktisk HOLDER, men er lidt forkert placeret.

KnockOnWood sagde:
Alternativ foranstaltning (forslag fra en amatør):

Hvis det er muligt at løfte hytten f.eks. en decimeter.
Anskaff I-bjælker svarende til hyttens bredde.
Løft den med donkrafte, en sektion ad gangen, og læg bjælken over søjlerne, og sæt hytten ned igen.
Eventuelt forankres bjælken i søjlerne også for en sikkerheds skyld.

Men jeg kan forestille mig, at man har sat svellerne langt ude på kanten af udseendemæssige grunde.
Dvs for at de "grimme" søjler ikke skulle stikke ud uden for facaden.
Tak! Tjekkede hurtigt på Byggmax men fandt ingen I-bjælker, hvor kan jeg købe det?

Det lyder også som en lidt dyrere løsning, skulle måske bruge 8-9 stk. 5-meters-bjælker? Koster de ikke nogle tusind stykket?

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.