Købte et fritidshus i Stockholms skärgård for et stykke tid siden. Opdagede nu, at en af bjælkebærerne på en af husets langsider, altså den yderste bærer huset hviler på, hvor husets gulvsbærere er fastgjort, ligger meget tæt på plintens kant på næsten alle plinter på den plintrække. På en plint er bjælken gledet ned uden for plinten. Hvordan skal jeg udbedre dette på den nemmeste måde? Se billeder.
Der er tre plintrækker under huset. Den i midten er lavere med en bærende bjælke. På de andre to plintrækker, altså midten og husets anden langside, ligger rammeværket OK placeret på plinterne.
Du måske kan pumpe huset op samt grave ud ved plint rækken og justere dem. Sandsynligvis har jorden flyttet den plint rækken.
Hvordan er jordforholdene?
Er de andre plinte, som huset hviler på, på den rette plads? Eller har hele huset bevæget sig? Eller er det jorden, der har skubbet plintene væk?
Har du en skitse over, hvordan huset ser ud, og hvordan plintene står?
Desværre ingen skitse.
Tror, at de andre plinte står rigtigt. Plintene kan jo have bevæget sig, men mærkeligt, hvis alle har bevæget sig omtrent ens? Det er alligevel cirka 8 plinte, tror jeg. Nu kiggede jeg på et billede fra den anden langside, og reglen ligger også ret langt ude på den plint, hvilket betyder, at plintene formodentlig er støbt for tæt på hinanden? Se billede af den anden langside:
Du måske kan pumpe huset op samt grave ud ved plinth rækken og justere dem. Sandsynligvis har jorden flyttet den plinth række.
Hvordan er jordforholdene?
Det er jord lige der, men jeg vil gætte på, at der er klippe under, klippe overalt på grunden, klippe i dagen lige ved siden af huset på alle sider.
Mærkeligt om man har bygget huset så langt ud på plintene. Men det ser unægtelig sådan ud..
Jeg synes dog, at det ser ud som om tjæredugen er gledet af på en plint. Medmindre plintene har gledet indad huset på begge sider.
Hvis du vil være sikker på, at huset ikke bevæger sig eller glider af plintene, ville jeg støbe nye, men det er nok ikke helt let.
Har du bemærket, om der er sket nogen ændringer, siden du købte det?
Mærkeligt hvis man har bygget huset så langt ud på stolperne. Men det ser unægtelig sådan ud..
Synes dog det ser ud som om tjærepappen er gledet af på en stolpe. Medmindre stolperne er gledet indad i huset på begge sider.
Vil du være sikker på at huset ikke bevæger sig eller glider af stolperne skulle jeg støbe nye, men det er nok ikke helt let.
Har du lagt mærke til om der er sket nogen forandring siden du købte det?
Ja, unægtelig! Jeg har kun ejet huset i nogle måneder, og der har jeg ikke lagt mærke til noget =). Stolperne kan jo have gledet ind på begge sider, selvfølgelig. Men pappen ligger jo stadig ret godt på mange af stolperne, selvfølgelig ser en lidt mistænkeligt glidende ud, men som sagt på mange ligger den stadig godt.
Har aldrig støbt stolper selv og for øjeblikket er jeg ikke ivrig efter at punge ud med en masse penge for at støbe nye stolper. Drømmen er egentlig at rive dette hus, ret skrøbeligt vestkysthus fra 1980, og bygge et nyt solidt hus, som også er en smule større, men har ingen penge til det i øjeblikket + det føles jo lidt luksuriøst at rive et fungerende (nåja..) hus. Men måske får råd til det om nogle år, og så føles det unødvendigt at lægge mange penge på at hyre et firma til at gøre det ordentligt, OM jeg kan redde det selv, selvom ikke bliver lige så godt. Det hele bliver lidt dyrere, da dette hus ligger på en bilfri ø.
Mine tanker:
1. Læste i en anden tråd, at man kunne støbe en kant og stille murblokke på og så finjustere den sidste del med byggefinér eller lignende, måske kunne det være noget?
2. Huset står med klippe fremme på hver langside, som sagt. Kunne man tage en solid bjælke, fastgøre denne i klippen i en stolpesko og så fastgøre bjælken i eksisterende stolpe med bolte? Måske ikke tilstrækkelig bæreevne i boltene? Hvor bjælkelaget er gledet af stolpen, er der desuden en altan med stolper udenfor huset, der kunne man eventuelt fastgøre en bjælke i en af altanstolperne og så i eksisterende stolpe.
Andre idéer? Helst nemt at lave selv... Har aldrig støbt stolper eller støttemur (dog hævet gulvet i en kælder med EPS-beton og flydespartel med OK resultat) men er ret handy og rimelig lærenem.
Redigering:
3. Kom på endnu en tanke. Man kunne fastgøre en bjælke på ydersiden af stolperne, som løber langs med huset. Men bliver det en ujævn belastning for stolpen, når det er jo cirka, som det er i dag, yderkanten af huset hviler en lille smule uden for stolpen eller som i dag meget langt ud på stolpen?
4. Alternativt, da, støbe nye stolper selv - hvor svært er det? Vurderer at der er klippe måske 30 cm under jordlaget.
Det er meget nemt at støbe plinte. Det der er lidt mere besværligt er nok at grave frem til bjerget og dubbe fast, hvis det er trangt. Men hvis du har så tæt på bjerget, tror jeg, du klarer det ret nemt!
Dine plinte glider måske på bjerget i øjeblikket?
Pump huset op og grav til nye plinte, som du dubber fast i bjerget. Så støber du.
Det kan du klare på en weekend, hvis det ikke er alt for trangt og tungt at grave.
Det er meget let at støbe sokler. Det som er lidt mere besværligt er vel at grave frem stenen og fastgøre det, hvis det er trangt. Men hvis du har så tæt på stenen, tror jeg, du fixer det ret let!
Dine sokler glider måske på stenen lige nu?
Pump huset op og grav til nye sokler, som du forankrer i stenen. Derefter støber du.
Det kan du klare på en weekend, hvis det ikke er alt for trangt og tungt at grave
Tak for svaret! Det lyder jo håbefuldt!
"Forankre" = lave hul i stenen for armeringsjern?
"Pump huset op" = Støtte huset op på fx havefliser, bjælker, stammer, mens jeg støber soklerne?
Højden er vel mindst en meter, ville jeg tro. Jeg kan gå foroverbøjet (dog ret meget foroverbøjet nogle steder) under størstedelen af huset.
Hvordan gør jeg for at hælde i betonen når støberøret næsten kommer til at ligge lige under huset, for jeg kan jo ikke støtte huset så meget højere end de nuværende sokler (medmindre jeg hæver HELE huset højere, men det virker jo besværligt, men jeg må måske løfte hele huset inkl. terrassen, der går rundt om næsten hele huset for at kunne nå?!!)?
Det gør det nok. Du kan altid ske i betonen i stedet for at hælde. Tager længere tid men bliver lige så godt
Fint! Så da løfter/pumper jeg op huset, sig i det ene hjørne, fjerner den gamle plint. Dubber og støber en ny plint som da er ca. 1 dm under det rigtige niveau, så jeg kan hælde i beton. Lægger mellemstykker på plinten, når den er hærdet. Fjerner løftet/donkraften. Løfter/pumper så op huset nær den næste plint, der skal skiftes, og gør det samme. ?
Tips til gode mellemstykker?
Hvordan fjerner jeg den gamle plint på en god måde? Slaghammer?
Det synes jeg lyder godt, men du skal måske pumpe hele siden op på huset samtidig. Så sørg for at have nogle donkrafte ved hånden i tilfælde af.
Borehammer fungerer godt til at bryde de gamle fundamenter, hvis en mukkert ikke klarer det.
Et alternativ ville være at støbe en plint for derefter at mure op med fx leca. Så behøver du ikke støbe så højt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.