Skal forsøge at forklare, i hvert bjælkelagsfag cc600 sættes en bræt eller fx 45x45 regel fra underkant på en bjælke til overkant på næste, og en lignende den anden vej, så der dannes et kryds. Disse kryds sættes i en lige linje fra væg til væg, er bjælkelagslængden 3-4m sætter du en række, ved længere spændvidde 2 rækker. Hold nøje øje med cc afstanden.

• Synes
krabbsaltaren
  • Laddar…
DSC00684_edited_17_1.JPG

• Synes
krabbsaltaren
  • Laddar…
Sen kan man diskutere om det virkelig er nødvendigt.
Jeg mener, at det går lige så godt at bruge samme dimension som bjælkelaget og kortla imellem.
Først sømmede jeg mine 3 x 5" gennem bjælken.
Så skruede jeg med 5x120 skrue biltema skrue (en mod overkant og en mod underkant), og det gjorde faktisk en forskel, hvilket jeg ikke troede først, men det blev mere stumt med skrue.

Min anbefaling er at kortla i og skrue.
Krydsbeklædning er fint håndværk, men tager unødvendigt meget tid, og der er ingen forskel i sidste ende.

• Synes
krabbsaltaren
  • Laddar…
S
hvad der taler for at bruge 45*45 er, at man altid har gjort sådan for at gøre brug af hele "stocken" (som tømmeret er skåret af)
og placér punkterne der, hvor du vil have dem.
nu til dags vil vi jo bruge det tømmer, vi har købt, og ikke smide det ud.

Jeg tror, at jeg næsten forstår, hvad du mener SBH, men du må gerne præcisere dit indlæg.

S
en gang i tiden savede man tømmer til netop det hus, man arbejdede på. hvilket gjorde, at man ville bruge alt tømmeret.
nu køber man i de dimensioner, man vil have, og vil helst bruge alt spildtræ.

• Synes
krabbsaltaren
  • Laddar…
Ok, gøre af med = "gøre ende på".

S
jo. plejer ej at bruge det?

Tak for svarene. Det er nu helt klart for mig!:thumbup:

For resten tror jeg ikke, at jeg kan bruge hverken krysskolv eller kortling, da mit bjælkelag består af tømmer med lidt rundede kanter.
Er der nogen, der har en anden mening om det?

Google er godt ...
Krysskolvning.JPG

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.