Hej byggeksperter
Kan nogen beskrive, hvordan man udfører en krydsafstivning eller sige, hvor jeg kan finde en beskrivelse af sådan en?
mvh
Kan nogen beskrive, hvordan man udfører en krydsafstivning eller sige, hvor jeg kan finde en beskrivelse af sådan en?
mvh
Skal forsøge at forklare, i hvert bjælkelagsfag cc600 sættes en bræt eller fx 45x45 regel fra underkant på en bjælke til overkant på næste, og en lignende den anden vej, så der dannes et kryds. Disse kryds sættes i en lige linje fra væg til væg, er bjælkelagslængden 3-4m sætter du en række, ved længere spændvidde 2 rækker. Hold nøje øje med cc afstanden.
Sen kan man diskutere om det virkelig er nødvendigt.
Jeg mener, at det går lige så godt at bruge samme dimension som bjælkelaget og kortla imellem.
Først sømmede jeg mine 3 x 5" gennem bjælken.
Så skruede jeg med 5x120 skrue biltema skrue (en mod overkant og en mod underkant), og det gjorde faktisk en forskel, hvilket jeg ikke troede først, men det blev mere stumt med skrue.
Min anbefaling er at kortla i og skrue.
Krydsbeklædning er fint håndværk, men tager unødvendigt meget tid, og der er ingen forskel i sidste ende.
Jeg mener, at det går lige så godt at bruge samme dimension som bjælkelaget og kortla imellem.
Først sømmede jeg mine 3 x 5" gennem bjælken.
Så skruede jeg med 5x120 skrue biltema skrue (en mod overkant og en mod underkant), og det gjorde faktisk en forskel, hvilket jeg ikke troede først, men det blev mere stumt med skrue.
Min anbefaling er at kortla i og skrue.
Krydsbeklædning er fint håndværk, men tager unødvendigt meget tid, og der er ingen forskel i sidste ende.
Tak for svarene. Det er nu helt klart for mig!
For resten tror jeg ikke, at jeg kan bruge hverken krysskolv eller kortling, da mit bjælkelag består af tømmer med lidt rundede kanter.
Er der nogen, der har en anden mening om det?
Er der nogen, der har en anden mening om det?
Klik her for at svare