Planlægger at bygge et lysthus hvor gulvreglarne kun er 45x70. Det er tænkt til at stå på jorden med typen betonblokke eller cementplader under. Jeg vil have mit lysthus op, så gulvet er på samme niveau som mit altangulv, hvilket betyder at jeg tænker at stille det på sokler. En sokkel ved hvert hjørne, og gulvet skal være ca. 400 mm over jorden. På soklerne lægger jeg et bjælkelag af grovere dimension, men mit spørgsmål er: hvor grove gulvreglar skal jeg bruge uden at risikere at det svajer på midten i lysthuset? Lysthuset er 8-kantet med en ydermål på ca. 3300 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der mangler lidt oplysninger for at du skal kunne få et godt svar. Jeg tolker din løsning som at 45x70 reglar skal hvile på grovere reglar, som igen ligger på blokke af en slags. Hvad er den største længde på henholdsvis regel og på hvilken afstand fra hinanden skal de ligge? Allerbedst er en lille enkel skitse.
Jeg synes, jeg var ret tydelig i min beskrivelse...J justusandersson sagde:Det mangler lidt oplysninger, for at du kan få et godt svar. Jeg tolker din løsning som at 45x70 regler skal hvile på grovere regler, som igen ligger på blokke af en eller anden slags. Hvad er den største længde på respektive regel, og i hvilken afstand skal de ligge fra hinanden? Det allerbedste er en lille, enkel skitse.
Du har tolket mig korrekt. De grovere regler tænker jeg at placere på nedgravede plinte. Største længde er ca. 3300 mm og største afstand ca. 1300 mm. Jeg vedhæfter tegning af gulvreglerne, som indgår i byggesættet. De grovere regler skal ligge på tværs af de tyndere regler.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
De grove bjælker, der skal ligge tværs over 45x70 reglarne, som indgår i byggesættet, bør ikke ligge med en afstand på mere end 1,1 meter. I så fald skal disse bjælker have dimensionen 45x220 og holdbarhedsklasse C 24. Dette er minimum. Jeg ville lægge dem tættere for en stivere følelse.
Som du ser på skitsen, er det ca. 1300 mm for hver vægsektion. Jeg forestiller mig en søjle i hvert hjørne og en kraftig regel til søjlen overfor. Så bliver der den afstand mellem reglarne for vægsektionerne i midten. Har du en anden idé til, hvordan jeg skal gøre?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
1300 mm bliver for stort mål for dine 45x70 reglar i gulvet. Hvis du for enhver pris vil have plinte kun i hjørnerne, må du lægge en regel (45x220) også i midten, som du på en eller anden måde hænger op i tilstødende reglar ved hjælp af kortlingar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det var en løsning i stil med det rødt-markerede som jeg mente med mit forrige indlæg. Ganske vist mindskes belastningen på bjælkerne noget med flere bjælker, men 45x170 er utilstrækkeligt. 45x195 er på grænsen. For en acceptabel svigt kræves 45x220.
Klik her for at svare

