Hej!
Nyindflyttet og ukyndig om huse, så vi tænkte, at vi måske kunne stille et spørgsmål i dette kyndige forum!
Huset er et såkaldt modohus, byggeår 72. Modulhus som blev leveret med uindrettet overetage, hvis jeg forstår det korrekt. Til sagen hører, at vi tænkte på at rive væggen mellem køkken / spisestue i stueetagen, men bliver ikke rigtig klok på, hvordan bjælkelagen går på overetagen (for ikke at rive en bærende væg). Det oplagte er, at væggen, som løber gennem huset, skulle være den bærende, men når vi kigger på, hvordan bjælkerne går i loftet, bliver jeg i tvivl...
Løfter vi på en plade på sidevinden, ser man, at bjælkelaget (eventuelt for spinkelt til at være bjælkelaget?) går på tværs af, hvad vi troede, altså langs med langsiden/nok og ikke på tværs over.
Samme ser man på, hvordan ru brædder er sømmet på stueetagens loft i spisestuen. C/C 40, også C/C 40 mellem reglerne i væggen, vi tænkte at rive. Der er også en større (bjælke?), som går i "rigtig" retning, se billede
Så spørgsmålet er: Kan vi rive denne væg, eller bør vi lave en anden løsning med bjælke?
Man skal være lidt forsigtig, når man har med elementbyggede huse at gøre. Uden adgang til de oprindelige monteringsplaner er det svært at forstå, hvordan huset er opbygget. Jeg tror ikke, at væggen, som I vil rive ned, har nogen bærende funktion, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.