Hej,
vi har bogstaveligt talt revet hele kælderen ud, væggene er nu pudsede, gulvene er støbt. Huset er et 70'er-hus, men faktisk (!) er der 50 mm flamingo indstøbt i betonen i bundpladen. Det er jo for lidt, men burde alligevel være en fordel.
Vi rev også hele loftet ned, som først bestod af panel og indenfor det en slags loftsgips. Nu er bræddebeklædningen i etageadskillelsen blottet, og det ser stort set meget godt ud. Min overvejelse er, burde jeg have behov for at udskifte al bræddebeklædning også? og i så fald også isoleringen, eller burde det være "frisk" nu.
Buggaren
vi har bogstaveligt talt revet hele kælderen ud, væggene er nu pudsede, gulvene er støbt. Huset er et 70'er-hus, men faktisk (!) er der 50 mm flamingo indstøbt i betonen i bundpladen. Det er jo for lidt, men burde alligevel være en fordel.
Vi rev også hele loftet ned, som først bestod af panel og indenfor det en slags loftsgips. Nu er bræddebeklædningen i etageadskillelsen blottet, og det ser stort set meget godt ud. Min overvejelse er, burde jeg have behov for at udskifte al bræddebeklædning også? og i så fald også isoleringen, eller burde det være "frisk" nu.
Buggaren
Ser råsponten under taget ok ud findes der jo ingen grund til at skifte den. Ser den ikke ok ud har du derimod meget større problemer eftersom da også gulvbjælkerne sandsynligvis er røgede.
Det eneste som kan gøre din råspont usundt er vand. Har du nogen mistanke om at der er kommet vand ind og i så fald hvorfra?
Det eneste som kan gøre din råspont usundt er vand. Har du nogen mistanke om at der er kommet vand ind og i så fald hvorfra?
tak for svar, ja, råsponten ser generelt meget "frisk" ud. Men kan det muligvis være sådan, at råsponten er fugtig? Vand er ikke kommet ind i "flydende" form, det er jeg ret sikker på. Men tænker at råsponten kan have suget fugt fra luften? Tænker at det i så fald burde være muligt at tørre den ud? govbjælkerne føles jo som sagt som et stort projekt....måske bedre at bygge nyt?
Hvis råsponten ser frisk ud og ikke bliver til smulder, når du stikker kniven i den, er der intet galt med den. Hvis der er løbet vand, plejer der jo at være striber tilbage efter dette, selv efter at det er tørret helt.
Havde det været ekstremt fugtigt i kælderen, og råsponten våd som en konsekvens af dette, ville du næsten helt sikkert se konsekvensen af dette - skimmel.
Føler du dig usikker på konstruktionen, er det måske bedst enten at bede en sagkyndig inspicere huset og give forslag til tiltag (brug ikke byggefirmaet), eller måske kan du selv måle fugtigheden i træet. Nu drager du næsten den konklusion, at du skal rive huset ned bare fordi lidt råspont måske er fugtig. Det virker lidt forhastet.
Det er jo umuligt at stille diagnose på afstand på denne måde, men det mest sandsynlige er jo, at råsponten er i helt almindelig stand. Har du ingen skimmel på træet, ingen spor efter vand, ingen mærkelig lugt (bortset fra at det lugter "kælder"), så er det antageligvis en god idé at sove godt om natten og ikke bekymre sig mere om undertaget.
Havde det været ekstremt fugtigt i kælderen, og råsponten våd som en konsekvens af dette, ville du næsten helt sikkert se konsekvensen af dette - skimmel.
Føler du dig usikker på konstruktionen, er det måske bedst enten at bede en sagkyndig inspicere huset og give forslag til tiltag (brug ikke byggefirmaet), eller måske kan du selv måle fugtigheden i træet. Nu drager du næsten den konklusion, at du skal rive huset ned bare fordi lidt råspont måske er fugtig. Det virker lidt forhastet.
Det er jo umuligt at stille diagnose på afstand på denne måde, men det mest sandsynlige er jo, at råsponten er i helt almindelig stand. Har du ingen skimmel på træet, ingen spor efter vand, ingen mærkelig lugt (bortset fra at det lugter "kælder"), så er det antageligvis en god idé at sove godt om natten og ikke bekymre sig mere om undertaget.
Stort tak for svar. Jeg vil tage dertil med Anticimex, da jeg har en såkaldt køberansvarsforsikring hos dem. Så fugten bliver sandsynligvis målt. Jeg har ét eneste sted i loftet i hele kælderen, hvor råspånten er angrebet af en slags svamp, ellers er den helt ok, ser faktisk meget sund ud. Skaden er ved ydervæggen og kommer sandsynligvis fra, at vindueskarmen i det gamle vindue på etagen "ovenfor" (jordplan) har hældet ind mod træet i stedet for udad, og efterhånden har fugt sandsynligvis trængt ind i væggen under vinduet og derfra ned i bjælkelaget. Håndværkeren, der udskiftede vinduet, måtte udskifte noget træ i konstruktionen under vinduet, da det var ødelagt. Så er det måske sådan, at der kan være en vis "kælderlugt", uanset hvor meget organisk materiale man end fjerner i kælderen, og konens næse er meget følsom...måske er det isoleringen i bjælkelaget, der lugter? Jeg har overvejet, om det kunne være en god idé at leje en ozongenerator og udføre en behandling med den, er der nogen, der har erfaring med det?
Buggaren
Buggaren
Klik her for at svare