Z ZebMarkhayan sagde:
Hej,

Spørgsmålet omkring sikker vand handlede om, at man ikke må have skjulte samlinger på vandrør i vægge og gulve. Altså ikke et spørgsmål om CC afstand på reglarne. Tjek derfor billedet igen. Det er 60cc mellem masonitebjælkerne og så forstærket med 45x195 så det nu ligger 30cc mellem reglar og masonitebjælker. Alt er derefter skrue-limet med gulvspån. Jeg behøvede ikke at forstærke gulvet for at det skulle klare kravene til sikker vand da det allerede er et godkendt underlag fra husleverandøren.

Forstærkningen gjorde jeg kun for trygt at kunne have et større boblebadekar på overetagen.

Mvh,

SM
Ah, ser nu at du ikke har nedsænket bjælkelag. Troede alle der byggede nyt i dag gjorde det så man slipper den høje tærskel.

Sikker vand omfatter også konstruktionen, ikke kun rørene.

B beqen sagde:
I bjælkaget på hjältevadshus er det Masonite beams I bjælke.
I som har trukket om afløb og vand på overetagen. Hvordan har I forstærket bjælkaget efter at I har boret huller i bjælken? Bliver ikke rigtig klog på hvad der er branche standard?
Venter med spænding på noget svar og håber specielt på at Justusandersson har et godt svar.
Halloj!

Vi har bygget en spira 175 nu i sommer og jeg arbejder på overetagen. I vores badeværelse valgte vi at få en cc afstand på 30cm i bjælkaget i badeværelset. Det jeg gjorde efter at have boret i bjælkaget var at save til osb plader som svarede til bjælkagets dimension og limede og skruede dem på begge sider af bjælkaget på alle steder jeg havde gjort nogen som helst indgreb. Lavede også kortlægning mellem bjælkerne. Rigtigt eller forkert ved jeg ikke, det vil vise sig når der er flydespartel og fliser og klinker er på plads.

• Synes
thomasse
  • Laddar…
Sådan gjorde jeg. CC30 45x220 med ca 4m spændvidde, skrue-limet spån, flydespartel og klinkerplader. Huludskæringerne er strategisk placeret, hvor der kun er ca 50 cm spændvidde, men lavede alligevel forstærkning rundt om hullerne med 15mm plywood.

• Gråt PVC-rør monteret gennem trækonstruktion med forstærkede plader af krydsfiner, omgivet af savsmuld og værktøj i et byggeprojekt.
  • Gulvisolering og rørinstallation med spånplader og støttestruktur af træ; strategisk placerede huller og forstærkninger med krydsfiner.
  • Rum under renovering med isolering og VVS installationer synlige; værktøj og en pose med materialer på gulvet.
  • Moderne badeværelse med fritstående badekar, væghængt toilet og store beige fliser på væggen og gulvet.
  • Moderne badeværelse med beige skabsmodul, cirkulært spejl og sort vask. Klinkegulv og vægbelysning skaber et stilrent design.
Blev fint de der!

Løfter tråden lidt igen da vi har overvejelser for fremtiden. Vi købte en grund hvor vi skal bygge en sommerhus inden for nogle år. Hjältevadshus ser fristende ud set i forhold til hvad man får for overflader for pengene. Men samtidig tænker jeg lidt på bjælkelaget og taget. Min opfattelse er at bjælkelaget på overetagen kan forstærkes på egen hånd som I har gjort ovenfor hvis man bygger overetagen selv. Det føles godt! Hvordan er det med stueetagen? Er man helt låst til at de monterer plastgulv eller kan man betale ekstra for at få forstærket bjælkelag og fliser/klinker der? Tænker på det samme med entré og bagindgang.
Og hvordan er det med taget? Råspont eller en form for plade nedenunder?
Noget andet der er værd at tænke på?

Jeg forstærkningen rigtig konstruktionen håber jeg. For det jeg ser på billedet så har I klippet bæringen helt og holdent på 10 st bjælker og erstattet med to bjælker med ca 6 Gulvramme med bjælker, hvor en rød cirkel markerer et område med erstattede bjælker og rørinstallationer synlige nedenunder. m spændvidde. Eller forstår jeg forkert?

Hittede denne tråd og benytter lejligheden til at linke til Masonite Beams dokument, der regulerer, hvordan man må lave huller i deres bjælker.

På side 12 finder man en efter min mening ret kryptisk formuleret tabel, og for at forenkle tolkningen kan jeg oplyse, at "hole depth" tilsyneladende refererer til diameter, og "Product depth" (h) = bjælkens profilhøjde.

Man må altså lave et enkelt hul, der går hele vejen fra flange til flange, dvs. optager hele skivefladen i bjælken, så længe det ligger mindst bjælkens højde i afstand fra en understøtning. Det er efter min mening vanskeligt at forstå.

https://masonite-beams.com/media/2745/180814-eta-12-0018.pdf

Jeg står selv over for at lave afløbsinstallation i et badeværelse nu, men der har vi sat 250mm bjælker i et bjælkelag, som i øvrigt er bygget af 300-bjælker. Men de har tegnet CC600 der, hvilket overrasker mig lidt, og jeg undersøger nu, om jeg skal styrke op med en 195'er ekstra på CC300 i stedet. Min spændvidde er 2,5m

EDIT: Her er tabellen klippet ud fra dokumentet, jeg har svært ved at tro, at Masonite ville misbillige det.

Diagram der viser regler for huludtagning i Masonite bjælker, inkl. tabel med maksimale huldybder og minimale afstande for forskellige produktdybder.

• Synes
Hey Man og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.