Skal lave en 3,8 meter bred åbning i en bærende enstensvæg. Væggen ovenfor er 4 meter høj, total mængde sten der skal bære er 3,8x4 meter. Desuden er det en hjertvæg der bærer et bjælkelag og spær i et hus fra 1926.
Jeg er ikke særlig kyndig i at forstå beregninger om bæreevne og nedbøjning. Jeg er tilfreds med, hvis nogen kan sige, at det er tilstrækkeligt med en IPE, HEB eller HEA 220. I min verden burde der findes standardskemaer for, hvad man bør erstatte en enstensvæg med per meter åbning, grovere jo bredere selvfølgelig.
Jeg er ikke særlig kyndig i at forstå beregninger om bæreevne og nedbøjning. Jeg er tilfreds med, hvis nogen kan sige, at det er tilstrækkeligt med en IPE, HEB eller HEA 220. I min verden burde der findes standardskemaer for, hvad man bør erstatte en enstensvæg med per meter åbning, grovere jo bredere selvfølgelig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Desværre fungerer det ikke med skabelontabeller, så længe huse ikke er bygget efter skabeloner. Ud over de oplysninger, du har givet, behøver man at kende husets bredde og konstruktionen af spærene samt oplysninger om snelastzone. En HEA 220 med 3,8 m spændvidde som erstatning for en bæreafstand kan klare ca. 25 kN/m belastning, hvilket sandsynligvis er en voldsom overdimensionering, men det kan man ikke vide før man har regnet på det.
J justusandersson sagde:Desværre fungerer det ikke med skabelontabeller, så længe som huse ikke er bygget efter skabeloner. Udover de oplysninger, du har givet, skal man vide husets bredde og tagstolens konstruktion samt oplysning om snezone. En HEA 220 med 3,8 m spændvidde som erstatning for en indervæg klarer ca. 25 kN/m belastning, hvilket sandsynligvis er en stærk overdimensionering, men det kan man ikke vide, før man har regnet på det.
J justusandersson sagde:Desværre fungerer det ikke med skabelontabeller, så længe som huse ikke er bygget efter skabeloner. Udover de oplysninger, du har givet, skal man vide husets bredde og tagstolens konstruktion samt oplysning om snezone. En HEA 220 med 3,8 m spændvidde som erstatning for en indervæg klarer ca. 25 kN/m belastning, hvilket sandsynligvis er en stærk overdimensionering, men det kan man ikke vide, før man har regnet på det.

Oplysningerne nedenfor, kan de give dig et bedre billede af dimensioneringen?J justusandersson sagde:Desværre fungerer det ikke med skabelontabeller, så længe husene ikke er bygget efter skabeloner. Udover de oplysninger, du har givet, har man brug for at vide husets breddemål og tagspærrets konstruktion samt oplysning om snøzone. En HEA 220 med 3,8 m spændvidde som erstatning for en hjertevæg kan klare ca. 25 kN/m last, hvilket sandsynligvis er en kraftig overdimensionering, men det kan man ikke vide, før man har regnet på det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Originaltegninger er altid bedst! Så vidt jeg kan se, er det en halvstensmur. Med puds på begge sider bør den være ca. 150 mm tyk. At lægge en HEA bjælke ovenpå murvæggen (foreløbigt HEA 180) føles ikke helt godt. Hvorfor ikke lægge en limtræsbjælke i stedet. 140x360 er nok.
Har mest brugt stålbjælker tidligere og har ingen erfaring med limtræ, men det er jo aldrig for sent at lære. Tak for rådene!J justusandersson sagde:
Klik her for at svare