Har brug for lidt tankehjælp.

Har en gammel lade, som man har isoleret og lavet etagedæk på, men dette er, hvad jeg tror, ikke egnet til at bygge en overetage på?

På billede 1 har jeg tegnet etagedæk ovenpå isoleringen, men bjælkerne ligger selvfølgelig under isoleringen.

Man har lagt 45x220 cc120, spændvidden er 5300mm dels på spærbenene ifølge billede 2 (Obs dette er ikke min lade, bare en illustration, dimensionerne på mine spær er grovere) og dels mellem hver "spær" på en tværgående bjælke, der ligger mellem spærene. Da væg m.m. er beklædt med gips, er det svært at se præcist, hvordan dette er gjort. Væggen er jo opbygget i vinkel, se billede 3. Jeg formoder, at dette påvirker, hvor meget man kan belaste væggen?

1. Min tanke er at fjerne isoleringen på loftet og lægge supplerende 45x220, så det bliver cc60. Derefter tænker jeg ifølge billede 3 at lave en bærelinje ca. 70 cm fra knækpunktet tag/skråtag, dobbelt 45x220 med 95x95 stolper under. Både på højre og venstre side af rummet i stueetagen. Så bliver spændvidden for 45x220 på etagedækket ca. 4m.

2. Ville det have været bedre kun at have en bærelinje på midten af rummet?

Loft med fritlagte spær og røde retningslinjer, der viser planlagt bjælkelag. Isolering og uisoleret tag ses under spær.
Gammel lade med træloftsbjælker og forskellige opbevarede genstande som stole og brædder. Rød streg indikerer potentielt bjælkelag.
Sort stue med sort sofa, hvidt bord og opbevaring. Røde streger markerer byggelinjer for planlagte bjælker. Lys i loftet og udækket gulv.

Kan du ikke tegne en målsat sektion i stedet? Jeg forstår ikke rigtig, hvad du vil gøre. 5,3 meter er for lang spændvidde for 45x220 c/c 600, hvis du skal have en normal aktivitet ovenpå.

Hej kan prøve at skitsere senere. Jo 5,3m er for langt derfor er spørgsmålet om en bærbjælke på midten eller en bærbjælke på henholdsvis højre og venstre side da jeg er tvivlsom til hvordan opbygningen på siderne er konstruerede som det ser ud i dag.

J justusandersson sagde:
Kan du ikke tegne en målsat sektion i stedet? Jeg forstår ikke helt, hvad du vil gøre. 5,3 meter er for lang spændvidde for 45x220 c/c 600, hvis du skal have en normal aktivitet ovenpå.
Hjælper denne dig noget?
To håndtegnede diagrammer af en tagkonstruktion med noter om bærende bjælker og vægge.

Er der nogen, der kan have en idé om min idé på det nederste billede med at montere bærende bjælker og stolper for at kunne bygge en overetage på det eksisterende bjælkelag, som i dag kun er lavet til loft?

Jeg tror, at den bedste måde er at gøre som du har antydet på det sidste billede. En fritstående konstruktion ved hjælp af stolper, bærende bjælker og tværgående bjælker.

J justusandersson sagde:
Jeg tror, at den bedste måde er at gøre, som du antydede på det sidste billede. En fritstående konstruktion med hjælp af stolper, bærende bjælker og tværgående bjælker.
Ok, jeg overvejer de bærende bjælker på undervåningen.

Indertaket er der gipset på gles.
Kan jeg lade den bærende bjælke gå under den eksisterende gips langsmed glespanelen og være omhyggelig med, at den bærende bjælke går under en glespanel i hele sin længde?

Set nedefra støtter den bærende bjælke altså gips-gles-bjælkelag.

Skal hver bjælke skrues gennem gles og gips ovenfra vinden i den bærende bjælke, eller kan den bærende bjælke være mere eller mindre ”løs”?

N Novisfixaren sagde:
Underfra set støtter altså bærbjælken gips-gles-bjælkelag.
Det er ingen god løsning. De tværgående bjælker bør helst hvile direkte på bærbjælken, absolut ikke på gipsen. Måske på glespanelen, afhængig af dens dimensioner.

Bjælkerne bør forankres i bærbjælkerne og stagges mod vippning.

J justusandersson sagde:
Det er ingen god løsning. De tværgående bjælker skal helst hvile direkte på bærelængen, absolut ikke på gipsen. Måske på spredningspanelet, afhængigt af dets dimensioner.

Bjælkerne bør forankres i bærelængerne og stives mod kipning.
Spredningen er 45x70.

Jeg havde ikke tænkt mig at fastgøre under gipsen hvis der ikke er spredningspanel under...

Men tænkte at skære små huller i gipsen så jeg ser præcis hvor spredningspanelet er, og derefter montere bærelængen direkte under spredningspanelet i samme længderetning som spredningspanelet. Er det sindssygt?

Spiller det nogen rolle, om jeg skærer gipsen væk og fastgør bærelængen direkte i spredningen, burde det vel ikke have nogen betydning, om gipsen ligger imellem eller ej?

Selvbillede

• En kvadratisk udskæring i et mørkt loft, sandsynligvis for ventilation eller ledninger.
N Novisfixaren sagde:
Spiller det nogen rolle, hvis jeg skærer gipsen væk og fastgør bæringen direkte til glesen, burde det vel ikke gøre nogen forskel, om gipsen ligger imellem eller ej?
Jo. Almindelige gipsskiver er ikke lavet til den type tryk, som det kan blive tale om. Derimod bør 45x70 virke tåle belastningen.

J justusandersson sagde:
Jo. Vanlige gipsplader er ikke lavet til den type tryk, som det kan blive tale om. Derimod bør 45x70 tømmer tåle belastningen.
Ok så skære bort gipsstripen og derefter op med bærende bjælke mod lægterne?

Alternativet er at rive lægterne med og op med den bærende bjælke helt op til bjælkerne er det det optimale?

Begge alternativer fungerer, men det sidste er bedst.

J justusandersson sagde:
Begge alternativer fungerer, men det sidste er bedst.
Det er ikke så meget ekstra arbejde at rive glesen også, eftersom jeg alligevel skal skære gipset....

Er om der går el-rør som det er lidt lettere beholde glesen ...

J justusandersson sagde:
Begge alternativer fungerer, men det senere er bedst.
Hvordan synes du, jeg skal fastgøre bjælkerne i bærelinjen?

Vinkelplade en på hver side af hver bjælke?

Eller er det nok at skrue eller sømme skråt?

Bør jeg kortla?

Gulvspån skal skrue-limes ovenpå ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.