Har en drøm om helt at fjerne benene til dette skrivebord med 2 plader på 80x160cm. Er der nogen, der ved, hvad man skulle bruge for dimension og materiale på bjælke? Skrivebordet er ikke helt op mod bagvæggen, da der er en radiator og en del kabler, så udfordringen er i en konstruktion, der kun bæres på gavlvæggene. Jeg oplever, at man ville kunne slippe af med en bjælkehøjde på 7cm uden at knæ/ben ville mærke det, og 50cm ind kan man gå op yderligere i dimension, da det er så langt mine knæ når. Da det er to plader, kan de sandsynligvis ikke hjælpe konstruktionen.
Normalt er der ikke så meget belastning på det, men jeg mistænker, at man gerne vil føle sig tryg ved at læne sig kraftigt på det og eventuelt stille noget lidt tungere, så bør muligvis bære mindst 50-60kg, gerne op til 80-100kg?! Er dette en utopi?
Bemærk, at tværstivere mod bagvæg er diskvalificerede. Kun bærende i gavlene.
Normalt er der ikke så meget belastning på det, men jeg mistænker, at man gerne vil føle sig tryg ved at læne sig kraftigt på det og eventuelt stille noget lidt tungere, så bør muligvis bære mindst 50-60kg, gerne op til 80-100kg?! Er dette en utopi?
Bemærk, at tværstivere mod bagvæg er diskvalificerede. Kun bærende i gavlene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Antagelsen om last er helt afgørende for hvilket svar man får. Havde det været et gulv, ville man have regnet med 200 kg/kvm. Måske er 100 kg/kvm rimeligt? Med to bjælker, en indre og en ydre, ville det betyde 40 kg/m for hver bjælke. Stål er den enkleste løsning. Med to såkaldte VKR rør (firkantsrør) 70x40x4 (HxBxt) ville nedbøjningen i midten ved max last blive ca. 5 mm, hvilket vel kan anses for at være OK. Et alternativ er to limtræsbjælker som ligger på fladkant. Med 66x315 mm bliver nedbøjningen ca. 7 mm. Limtræsbjælkerne bliver billigere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En punktlast på 100 kg midt på pladesømmen giver en yderligere nedbøjning på ca. 3 mm ud over de 7 mm som den jævnt fordelt last giver. Eksemplet med limträ på kant.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Hvis du smider alt ud, kan du måske gøre selve pladen fribærende ved hjælp af tre 66x270, som sammenføjes? (Antagelse ud fra justus svar) 
Hvis man dropper pladen, kan man jo også gå op til 90 x X.
Hvis man dropper pladen, kan man jo også gå op til 90 x X.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er nok med 78x270 hvis man ikke også skal bruge det som dansegulv... Jeg synes, det kunne se ret sejt ud.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er ikke noget galt med 90 mm. Liggende limträ er et utmärrkt trappemateriale. De kan laves af betydeligt tyndere dimensioner. 42 mm tykt er nok til normalbrede trapper.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 indlæg
Har du overvejet at hænge det fra loftet? Jeg har hængt en hylde fra loftet med gevindstænger. Det er også muligt med wirer. Wiren kan måske lande ikke på forkanten, men i midten halvvejs ind på pladen.
Vi har et fritstående skrivebord bestående af trappemne, der blev til overs fra trappen. 660x42x2700. Det er jo ikke helt så dybt som jeres, men viser endnu ingen tendenser til at hænge.
Det sidder med en længdegående regel 45x45 langs væggen, fastgjort i reglar cc60 som står for meget af stivheden.
Det sidder med en længdegående regel 45x45 langs væggen, fastgjort i reglar cc60 som står for meget af stivheden.
Klik her for at svare

